Ceremonia ceaiului din Japonia (II)

JAPONIA-ceremonia-ceaiului1

III. “Instrumentarul” necesar prepararii ceaiului

Chiar si prepararea celui mai simplu ceai japonez necesita prezenta unei adevarate “recuzite”. Cele mai semnificative componente ale acesteia sunt:

 

 

“Fukusa” - este un servet din matase, folosit pentru curatarea vaselor in care se prepara ceaiul si pentru mentinerea unei temperaturi constante a ceainicului. Adesea poate avea si un rol protector, in sensul in care la el se recurge cand invitatii la ceremonie doresc sa examineze vasele respective.

“Hishaku” - un polonic din lemn de bambus, cu care se ia din vase apa destinata ritualului de purificare de dinaintea “Ceremoniei ceaiului”.

-ceremonia-ceaiului-servet-fukusa1.JPGceremonia-ceaiului-instrumente.jpg

“Tana” - denumirea unor etajere, confectionate tot din lemn de bambus, pe care se tin ustensilele pentru ceremonie.

ceremonia-ceaiului-tana-2.jpgceremonia-ceaiului-tana.jpg

“Natsume”, “Cha-ire”- cutiile cu ceaiul ce se va servi la ceremonie. Cele doua vase au stiluri si forme diferite. De exemplu, “natsume” se aseamana cu fructul numit “natsume” (un fel de curmala), avand o forma plata, ovala, fiind confectionat din lemn lacuit sau cu aspect natural. “Cha-ire” este de obicei din ceramica, are dimensiuni mai mari, este mai ingust si are toarte din fildes.

set-ceremonia-ceaiului.jpginstrumente-ceai-natsume.JPG

“Chasen” - este ”instrumentul” (o bucata de bambus) cu care se amesteca in ceai. In luna mai a fiecarui an, “chasen” este dus in temple si ars printr-un ritual numit “chasen koiō”, prin care se demonstreaza respectul cu care sunt tratate obiectele destinate “Ceremoniei ceaiului”.

ceremonia-ceaiului-chasen.jpginstrumente-ceai.jpg

“Chawan” - vasele speciale in care se tine ceaiul. Cele mai putin adanci, care permit ceaiului sa se raceasca mai repede, sunt folosite vara. In schimb, cele mai adanci sunt preferate in anotimpul rece. Vasele considerate cele mai bune sunt de obicei realizate manual, iar in cazul in care se sparg sunt reparate imediat (tot prin tehnici manuale, cu un amestec de lac si pudra de aur; dupa aceea, pentru a se masca eventualele crapaturi, se realizeaza diverse desene), fiind foarte valoroase.

ceremonia-ceaiului-chawan-cesti-ceai-japoneze.jpgceremonia-ceaiului-chawan-cesti-ceai-japoneze2.jpg

IV. Modul de utilizare al “recuzitei” specifice “Ceremoniei ceaiului”

Fiecare dintre “instrumentele” mentionate mai sus sunt curatate in prezenta oaspetilor, in functie de ordinea in care vor fi utilizate. Dupa acest proces, gazda pune in ceainic o anumita cantitate de ceai verde si o amesteca cu ajutorul unui “chasen”. In tot acest timp, invitatii nu prea discuta, preferand sa se relaxeze gratie zgomotului apei si al focului sau a aromei de ceai proaspat.

Vasul cu ceai (ceainicul) este servit intai oaspetelui de onoare (“shokyaku”). Dupa aceea, se realizeaza un fel de schimb de onoruri intre gazda si invitatul de onoare. Acesta din urma se apleaca in fata celui de-al doilea invitat (ierarahia se stabileste in functie de rang) si ii intinde vasul in semn de respect fata de gazda. Oaspetele de onoare soarbe apoi putin ceai si intinde vasul celorlalti. Gestul se repeta pana cand vasul cu ceai trece pe la toti invitatii. La sfarsit, vasul este redat gazdei. In unele ceremonii, exista posibilitatea ca fiecare invitat sa serveasca ceaiul in mici vase separate, fara ca toti sa bea din ceainic. Totodata, exista obiceiul ca primul care se consuma sa fie ceaiul tare, urmat de cel mai slab.

ceai-japonia-apa-ibric.jpgtipuri-de-ceai-ceaiul-verde-antioxidant.jpg

Dupa ce toti oaspetii au baut ceaiul, gazda curata ustensilele. Ulterior, oaspetele de onoare ii cere gazdei acordul pentru ca toti invitatii sa examineze si sa admire “recuzita” din ceremonie. Toate obiectele sunt tratate cu o grija deosebita, fiind considerate de neinlocuit.

Gazda isi “recupereaza” apoi vasele si invitatii pleaca. Oaspetii sunt salutati cu respect, iar ceremonia se incheie.

In functie de modalitatea in care se recurge la “instrumentar”, “Ceremonia ceaiului” este de mai multe tipuri. De exemplu, poarta denumirea de “Chabako demae” cand “echipamentul” este tinut intr-o cutie speciala (“chabako”). Numele “Hakobi demae” sugereaza faptul ca ustensilele principale (cutia cu ceai, ceainicul si “hishaku” ) sunt transportate in interiorul si in exteriorul salii destinate servirii ceaiului.

Tipul de ceremonie “Obon temae” este acela in care instrumentele sunt aduse pe un platou, acoperite de “fukusa” (servetul de matase). Ceaiul “usor” este preparat pe platou, in timp ce invitatii stau in pozitia “seiza”. Pentru adoptarea unei asemenea pozitii, este necesar ca oaspetii sa ingenuncheze, iar mainile sa fie tinute intre genunchi. Varful degetelor de la picioare trebuie sa fie in contact cu solul. Primul care se aseaza in “seiza” este gazda, care deschide si inchide sala in care se va desfasura ceremonia. Chiar si pe durata acesteia, gazda are obligatia ca toate gesturile pe care le face sa fie executate pornind de la “seiza”. De partea cealalta, invitatii isi vor mentine si ei pozitia “seiza” (inclusiv gesturile de salut ) pe parcursul ceremoniei.

ceremonia-ceaiului_SET-japonez.jpgset-ceremonia-ceaiului-japonia.jpg

Alaturi de “recuzita” mentionata mai sus, nu putem uita o alta componenta de baza a “Ceremoniei ceaiului”: “tatami” (un fel de rogojini). Acestea au atat rolul de “suport” al pozitiei “seiza” (uneori, cu ocazia unor sarbatori importante, “tatami” sunt acoperite cu portiuni de fetru rosu, pentru ca invitatii sa stea cat mai confortabil), cat si de “ghid” pentru modalitatea de deplasare in interiorul salii de ceremonie. Astfel, sa mergi pe tatami nu este tocmai simplu (din cauza denivelarilor, tendinta este de pierdere a echilibrului), de aceea se adopta un mers lent, cu pasi marunti.

“Tatami” sunt asezate in sala de ceai ca un cadru circular in jurul unui centru, constituind un fel de “linii de demarcatie” intre locurile pe care trebuie sa le ocupe fiecare invitat si locul pe care vor fi asezate “instrumentele” speciale pentru ceremonie.

Avand in vedere tipul ceremoniei, mancarurile servite si numarul de invitati, “Ceremonia ceaiului” poate avea o durata variabila, cuprinsa in general intre o ora si cinci ore. Independent de acest lucru, ceremonia trebuie sa fie caracterizata si de alte elemente, care, impreuna cu “echipamentul” despre care am vorbit, au rolul de a conferi unicitate acestei traditii. Acestea vor fi descrise insa  in urmatoarea sectiune.

Cititi si Originile traditiei ceaiului in Japonia.

Nota obtinuta:
9.8 (13 voturi)
5093 vizite
Noteaza si tu acest articol:
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Postat de: Alina-Nedelcu Luni, 07 Februarie 2011

Etichete pentru acest articol:

ceremonia-ceaiului, Japonia, ceai-verde, intrumente-ceai



S-ar putea sa va intereseze si:

In articolele precedente am facut cate o incursiune in diverse epoci, avand ocazia sa [..]
citeste si comenteaza
Cand se apropie cu pasi repezi finalul de an, ne pregatim in aceelasi timp sa primim cum [..]
citeste si comenteaza
Mentinerea traditiilor legate de Craciun si Anul Nou apare mai mult legata de zonele [..]
citeste si comenteaza
Odata cu luna august, musulmanii din intreaga lume intra in postul Ramadanului. Timp de o [..]
citeste si comenteaza

De acelasi autor:

Nu a trecut prea mult timp de cand am avut ocazia sa “patrundem” (chiar daca numai virtual) in [..]
citeste si comenteaza
Progresele inregistrate pe scara larga in secolul al XVIII-lea (cunoscute sub numele de [..]
citeste si comenteaza
Ca si in alte colturi ale lumii, primavara este asteptata cu multa nerabdare si in Peninsula [..]
citeste si comenteaza
II. Perioada renascentista - revenirea perucilor in trend Asa cum am mentionat in articolul [..]
citeste si comenteaza

comentarii:

Adauga comentariu

Care este varsta ta, cititoare a portalului www.femeiastie.ro?

  • - 10 ani
  • 11 - 14 ani
  • 15 - 18 ani
  • 19 - 24 ani
  • 25 - 30 ani
  • 31 - 35 ani
  • 36 - 40 ani
  • 41 - 45 ani
  • 46 - 50 ani
  • 50 + ani

vezi rezultate