Cum sa iti faci PFA-ul cat mai repede si eficient (II)
In prima parte a sectiunii despre infiintarea PFA-ului am vazut ce trebuie facut pentru a ne inregistra la Registrul Comertului si ce costuri de timp si bani implica acest lucru. Acum vom vedea ce trebuie facut in relatia Fiscul, adica cei care verifica daca am dat o parte din ”cascavalul” muncii noastre catre stat.
Vizita la Administratia Financiara
Dupa ce ridicati actele de autorizare de la ORC, urmatoarea vizita ar trebui sa fie, asadar, la Administratia Financiara de care apartineti, sectiunea Persoane Fizice, pentru a depune declaratiile de venit estimative. Legea spune ca acestea trebuiesc depuse in termen de 15 zile de la infiintare/inceperea activitatii.
La Fisc veti avea nevoie de copii dupa actele de la ORC si dupa buletin, dar si de vesnicul dosar cu sina. Veti completa formularul 220 (in doua exemplare, explic mai jos de ce), pe care il primiti gratuit acolo (sau il descarcati online de aici), unde veti trece venitul estimat pentru anul in curs, cheltuielile estimate, si venitul net (diferenta dintre cele doua).
Important de stiut este ca, daca aveti mai multe coduri CAEN in actele de la ORC, fie completati cate o declaratie de venit pentru fiecare cod, fie dati o declaratie pe propria raspundere cum ca veti desfasura doar activitatea principala, iar in cazul in care veti desfasura si restul activitatilor (adica realizati venituri de pe urma lor), veti anunta organele fiscale. Lucrul asta vi-l spune Inspectorul Fiscal la care sunteti arondati.
Ce venituri sa trec in Declaratia 220?
Pentru ca in baza venitului net estimat veti plati impozitul anticipat pentru anul in curs, este de preferat sa treceti o varianta minima. Eu trecusem initial 10 lei, venit net si mi-a zis dnul inspector ca nu se poate face impunere (calcularea impozitului) pentru o suma asa mica. Avand in vedere ca impozitul oricum se imparte la 4 sau la cate trimestre au mai ramas din anul in care depuneti declaratia, este de inteles reactia dansului. I-ar fi costat mai mult plicul in care imi trimiteau cat am de platit....Asa ca am trecut 100 de lei, venit net estimat.
In functie de tipul de determinare a venitului net pe care il alegeti (rubrica din Decl.220), veti avea nevoie (sau nu) si de un Registru Jurnal de Incasari si Plati (RJIP). Acesta e obligatoriu pentru cine opteaza pentru determinare in ”sistem real”, adica se plateste impozit exact pe suma pe care o obtii. Cealalta varianta este pe ”norme de venit”, in care platesti o suma fixa, stabilita de autoritati in functie de codul CAEN, indiferent de cat castigi efectiv. In acest ultim caz, nu mai este nevoie sa tii contabilitatea ”in partida simpla” (adica incasari si plati efectuate).
Acest RJIP trebuie avizat de cei de la Fisc, adica se pune o stampila pe sigiliul lui, dupa ce numerotati paginile acestuia de mana! Suna rudimentar, dar asta e procedura. Spuneam mai devreme ca trebuie sa completati 2 exemplare din 220. De ce? Pentru ca la registratura de la Fisc va vor cere sa aveti un astfel de exemplar, cu tot cu numarul de inregistrare si semnatura inspectorului fiscal care v-a primit-o, pe care il vor stampila si vi-l vor da frumos inapoi.
Daca RJIP este obligatoriu (pe baza datelor din acest document veti sti cat aveti de platit impozit anul viitor), dnul inspector mi-a spus ca Registrul Unic de Control si Registrul Inventar sunt optionale (la versiunea ”venit real” cel putin).
Bineinteles ca RJIP costa, si trebuie sa vi-l cumparati singuri, e in jur de 8 lei. Nu uitati sa cereti bonul fiscal cu stampila pe el. De acum, fiecare cheltuiala trebuie ”bonificata”.
In sfarsit, ultimele formalitati...
Dupa ce ati rezolvat cu Fiscul, ultimele formalitati de indeplinit sunt:
- Va faceti stampila (consta in jur de 80 RON), pentru care aveti nevoie de certificatul de inregistrare de la ORC;
- Va luati Facturier si chitantier, pentru ca asa veti dovedi incasarile pe care le aveti;
- Va faceti un cont bancar dedicat special pentru tranzactiile cu PFA-ul. Acesta este optional, nu se stipuleaza in vreo lege ca trebuie sa ai cont, si inca unul dedicat, dar... E mult mai simplu sa dovedesti la un eventual control ce incasari si plati ai avut, daca stii ca ai un singur cont dedicat pentru asa ceva. Daca eu incasez de exemplu o suma in acest cont, care nu e legata insa de o activitate de PFA, Fiscul se poate autosesiza sa ma verifice, de unde am eu banii respectivi.
Inca nu m-am lamurit daca se poate face si cont de persoana fizica special pentru PFA, sau ar trebui ca si contul bancar sa fie pe numele tau de PFA. Logic, asa ar trebui, pentru ca in calitate de PFA te identifici prin CUI (exact ca o firma), pe cand in calitate de persoana fizica prin CNP.
In incheiere, sa mai spun ca demersul meu a durat aproximativ o luna de zile, m-a costat aproximativ 300 lei (cu tot cu stampila), si a avut loc in sept-octombrie 2012.
Cam asta e. Mult succes!
PS. Cateva articole care m-au ajutat personal, atat in redactarea articolului, cat si in rezolvarea formalitatilor:
Ghid de infiintare PFA:
https://obratila.ro/2011/02/cum-iti-faci-un-pfa-ghid-si-acte-necesare/
https://razvanpascu.ro/2011/09/02/infiintare-pfa-cum-te-faci-persoana-fizica-autorizata/
Obligatii fiscale si alte prevederi legislative relevante:
https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Cod_fiscal_norme_2012.htm#a72
Postat de: Marius-Lazar Luni, 05 Noiembrie 2012
persoana fizica autorizata pfa, persoane fizice autorizate, pfa acte, documente pfa
S-ar putea sa va intereseze si:
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
De acelasi autor:
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
comentarii:
- Cum sa te imbraci la o cina romantica? 5 sfaturi utile
- Drepturile pasagerilor: tot ce trebuie sa stii inainte de zbor
- Ce trebuie sa stii despre asigurarea RCA cand inchiriezi o masina?
- Beneficiile utilizarii produselor de curatenie profesionale in gospodaria ta
- 3 sfaturi utile pentru curatarea si intretinerea pardoselilor