Pe campul de lupta cresc flori. Flower Power

Flower Power ne place si azi, cel putin modelul cu flori. Dar, stop. Stim ca a semnificat mai mult si vedem, dupa imaginile acelor timpuri, ca achiesam la ceva ce ne pune puternic in garda. Oare Flower Power mai are semnificatii actuale ? Oare subzista ? Ar trebui sa investigam inainte. Dar, inainte ca mirajul unui fashion ispititor ca inocenta motivului floral sa dispara, sa intelegem de ce ne atrage subit si de ce ne inspira.

Sigur, nu recunoastem sabloanele istorice in prezent, dar avem motive sa le presupunem sau sa fim precauti. Modelul, pe cat de inofensiv, are, pe langa forta refuzului unui razboi si potentialul sau comercial cu care si-a croit o istorie noua. Inflorirea unui eveniment, despre care stim ca este temporara, angajeaza imediat intr-un curent, care s-a dovedit a fi, in istoria Flower Power, o miscare de eliberare spre obiceiurile noului om independent. Independenta nu s-a perpetuat in forma ei de campanie. Expunerea in parcuri, in tinute nonconformiste, ascultand muzica si consumand stupefiante, dupa un posibil drum cu rulota a constituit manifestul pentru mai multa toleranta.

In 1965, Alan Ginsberg afirma sloganul Flower Power si, odata cu el, eseul directiv care il lanseaza aduce manifestatii cu ecouri incontestabile pentru oprirea razboilui din Vietnam. Protestul capata o noua forma prin gestul de a oferi flori soldatilor, sperand ca asta avea sa anuleze frica, amenintarea. Asta poate insemna floarea de la ureche. Sau floarea din rochie. Pentru ca ei erau copiii florilor. Dar, de ce sa uitam fata balaie, care aduce mesajul pacii intr-o manifesatie pasnica la rezistenta non-violenta ?

Flower Power a fost prima mare campanie de marketing in scopuri de pace, unde atentia a fost reorientata strict de la un logo sau un produs, la om ca si agent al brand-ului. Oamenii erau purtatorii acestor mesaje prin actiunile, preferintele lor teribile intr-o stare dezolanta, fara a insemna un test pe oameni. Nu, acela nu a fost un exercitiu, nu au fost cobai si nici nu s-a probat oportuniatea evenimentului, ci o vointa clara de a manifesta cu un puternic impact ''asa nu''. Un eveniment, pentru un razboi. A fost o criza sociala identitara bine reprezentata si filmul evenimentelor a doua decade a inclus si Europa, dar cu un rasunet mai mic. Daca pana la Flower Power, tipologia marketing-ului american a fost femeia casnica, iata ca la sfarsitul anilor '60 revolta fata de un razboi are ca mesager tanara rebela, dezinhibata, libera care amageste fara voia ei printr-o veste trista. Brusc, irumpe o tanara femeie, implicata politic, cu un univers de interes are depaseste aria  domiciliului, care ia prin surprindere marcile de utilitate casnica, care le impune cererea pentru pace in lume. Cert este ca, aceasta tanara femeie isi intrerupe viata normala, pentru o cauza anormala. Si initiativa a fost pe masura.

Evenimentul s-a terminat la inceputul anilor '70 fara o degenerare sociala. Revendicarile Flower Power nu se regasesc, raman un episod in istoria umanitatii, un model unic prin forta de inrolare anti-razboi, de empatizare cu constiinta anti-razboi, cu adepti in mase.

Totul si-a reluat cursul. Actorii s-au retras cu o carte de vizita nescrisa, dar care pentru ei functioneaza peste generatii. Au provocat o revolutie in concepte, in gandirea viitorului comun si a demnitatii individuale, care nu inseamna numai constiinciozitate, cu o solidaritate interculturala si o consecventa istorica. Evenimentul ramane ca o mustrare, un model legitim de amintire a libertatii, a pacii.    

Un articol de: Cassandra Petrescu

Nota obtinuta:
10 (2 voturi)
1625 vizite
Noteaza si tu acest articol:
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Postat de: Redactor-Colaborator Vineri, 29 Iulie 2016

Etichete pentru acest articol:

pace, razboi, protest, toleranta


S-ar putea sa va intereseze si:

Ziua indragostitilor poate fi in fiecare zi. Atunci cand simti ca se intaleaza rutina in [..]
citeste si comenteaza
George Ivanovitch Gurdjieff, unul din misticii secolului XX, spunea ca sunt doua feluri [..]
citeste si comenteaza
Pentru aceasta intalnire am fost la salonul Voodoo - Tattoo. Aici am discutat cu Madalina [..]
citeste si comenteaza
Romania este un popor de bolnavi. Oricine afirma contrariul ori se minte pe sine ori vrea [..]
citeste si comenteaza

De acelasi autor:

Cui nu-i place sa calatoreasca? Fie ca mergem in interes de afaceri, fie ca mergem din placere, [..]
citeste si comenteaza
Meteorologii ne avertizeaza ca vara si-a intrat in sfarsit in drepturi, urmand o perioada [..]
citeste si comenteaza
Crezi ca daca v-ati despartit universul tau s-a prabusit? Odata cu plecare lui Fat-Frumos din viata [..]
citeste si comenteaza
Cu totii avem clipe de cumpana in viata. Fiecare dintre noi stim cum e sa ne pierdem cel mai [..]
citeste si comenteaza

comentarii:

Adauga comentariu

Care este varsta ta, cititoare a portalului www.femeiastie.ro?

  • - 10 ani
  • 11 - 14 ani
  • 15 - 18 ani
  • 19 - 24 ani
  • 25 - 30 ani
  • 31 - 35 ani
  • 36 - 40 ani
  • 41 - 45 ani
  • 46 - 50 ani
  • 50 + ani

vezi rezultate