Carnavalul Albilor si Negrilor din Columbia (II)
III. Principalele evenimente desfasurate in perioada carnavalului
In data de 2 ianuarie a fiecarui an, pe strazile orasului Pasto isi fac aparitia grupuri de dansatori veniti din regiunea Ancuya. Acestia incanta nu numai prin varietatea porturilor populare, ci si prin dansurile executate (ele reflecta grupul etnic caruia apartin).
In aceeasi zi are loc si evenimentul “Pastorock”, ce aduce in prim-plan diferite genuri muzicale: “blues”, “rock” (in limba spaniola), “pop”, “funk” sau “heavy metal”. De asemenea, foarte apreciata este si muzica ce consta in imbinarea dintre muzica traditionala columbiana si rock, care a condus, in timp, la aparitia unor ritmuri unice, precum “Son Sureño Punk” sau “Metal Pastuso”.
Urmatoarea zi este de fapt cea in care debuteaza carnavalul propriu-zis, manifestarile tocmai mentionate fiind un fel de “intrare” in atmosfera festiva. Ziua de 3 ianuarie este dedicata “Carnavalului Copiilor” (“Carnavalito”), ce anticipeaza “Parada Albilor” din 6 ianuarie. Este momentul in care cei mici imita adultii, participand la propria parada de care alegorice in miniatura si dansand pe ritmurile muzicii andine.
O zi mai tarziu are loc parada intitulata “Sosirea familiei Castañeda”. Acum isi fac aparitia niste personaje grotesti (“bunica extrem de impopotonata ”, fata ce dorea sa se casatoreasca in haine albe de mireasa, desi avea o sarcina avansata, copilul exgerat de poznas, care era o problema pentru doicile sale, “grupul burlesc al fetelor”- “fetele” sunt adesea barbati imbracati in haine de femeie), ce recompun de fapt imaginea familiei Castañeda (aceasta, din cauza magarilor si a bagajelor, blocase centrul orasului Pasto in anul 1929, in timpul festivitatilor organizate de studentii universitatii din Nariño). Personajele realizate din carton sunt intampinate de petrecareti cu urmatoarea urare: “Sa traiasca familia Castañeda!” (“Viva la familia Castañeda”).
Pe 5 ianuarie are loc prima mare parada a carnavalului, in cinstea “Zilei Negrilor”. Acum este ocazia cea mai potrivita din an pentru ca locuitorii orasului sa-si reaminteasca de prima zi libera a sclavilor. Este desemnata o “Regina a Carnavalului”, care are misiunea de a imparti oamenilor ce participa la parada crema sau vopsea de culoare neagra pentru a-si vopsi fetele. Se spune ca acest obicei are rolul de a sugera egalitatea raselor, a oamenilor, care devin negrii pentru o zi. Bineinteles, de la petrecere nu poate lipsi muzica traditionala sud-americana. Alaturi de aceasta se pot auzi si ritmuri africane, intretinute cu ajutorul tobelor si a mastilor purtate de dansatori. Pe toata durata acestei zile se pot auzi urale, cea mai frecventa fiind “Que vivan los Negros!” (“Traiasca Negrii!” )
Ultima parada (“Marea Parada”) din cadrul carnavalului are loc chiar a doua zi. Aceasta se poate intinde pe o raza de pana la 15 km, incepand cu “Piata Carnavalului” din centrul orasului Pasto. Participantii isi vopsesc fetele in alb (fie cu vopsea alba, pudra de talc, fie cu faina sau chiar cu frisca), strigand “Que vivan los Blancos!” (“Traiasca albii !”).
Ziua de 6 ianuarie este cea in care pot fi admirate “comparsas” (grupuri de dansatori in costume populare), “murgas” (grupuri de cativa muzicieni), dar mai ales carele alegorice. Acestea redau diferite teme, unele dintre ele fiind deosebit de elaborate (pentru ele se poate munci timp de 4 luni). Materialele din care sunt confectionate au evoluat de-a lungul timpului, de la carton si hartie la fibra de sticla sau plastic, cel mai important fiind insa faptul ca ele demonstreaza creativitatea maestrilor, dar si credintele sau miturile populatiilor din regiune.
La sfarsitul paradei are loc o festivitate de premiere a celui mai colorat si reprezentativ car alegoric al carnavalului (castigatorul este desemnat de catre un juriu de specialitate, in care se afla uneori si specialisti in arte vizuale din afara Columbiei). Cei ce obtin victoria sunt intampinati de turisti si localnici cu o ploaie de confetti, de la care nu lipseste urarea: “Viva Pasto, Carajo!”. In ultimul timp, autoritatile locale acorda premii castigatorilor, recompensati din fondurile organizatiei responsabile cu buna desfasurare a carnavalului: “Corpocarnaval”.
Sfarsitul carnavalului este marcat de asa-numita “Cuy’ s day” (“Ziua gastronomiei”), prilej cu care participantii au ocazia de se delecta cu preparate traditionale din regiunile Columbiei sau chiar de vizita doua sate renumite pentru conservarea unor mestesuguri populare (printre acestea aflandu-se si confectionarea costumelor sau mastilor purtate de unii dansatori de la “Marea Parada”): Obonuco si Catambuco. Totodata, cei ce adora plimbarile in aer liber se pot bucura de targurile cu produse traditionale columbiene deschise in imprejurimile lacului Guamuez.
Postat de: Alina-Nedelcu Sâmbătă, 21 Ianuarie 2012
carnaval in lume, carnavalul albilor si negrilor in columbia, traditii in america de sud
S-ar putea sa va intereseze si:
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
De acelasi autor:
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
comentarii:
- Cele mai elegante ceasuri de dama in 2025: modele care cuceresc scena fashion
- Contraindicatiile RMN: cand si de ce nu este indicat
- Cele mai frumoase plaje din Aruba: unde sa te relaxezi pe nisipul alb
- Curatarea pardoselilor din gresie, lemn si beton: ce detergent folosesti?
- Procedurile legale pentru import/export folosind containere maritime