Povestiri din gara - Vatra Dornei – Bai
Spre satisfactia unora si disperarea altora, revin cu un articol despre cladirea altei cladiri feroviare de la noi din Romania. Astazi, asa cum v-ati dat seama si din titlul articolului, va voi povesti despre gara Vatra Dornei – Bai.
Construita in anul 1910 (la 8 ani dupa construirea celeilalte gari dornene), gara a avut initial rolul de a separa activitatile feroviare industriale (industria forestiera), de cele turistice de aici din orasul Vatra Dornei.
Constructia garii a devenit aproape obligatorie, dupa ce prin anul 1888 a fost pusa in functiune Calea ferata secundara Hatna–Kimpolung (astazi Darmanesti–Campulung Moldovenesc), care era administrata de catre compania Bukowinaer Lokalbahnen. Gara si linia ferata au fost date in concesiune companiei Bukowinaer Lokalbahnen pentru 79 de ani de insusi imparatul Franz Joseph I al Austro-Ungariei, insa vremurile au facut ca acest termen sa fie scurtat substantial.
Dupa incheierea Primului Razboi Mondial, cand Bucovina a devenit parte componenta a Romaniei, gara si calea ferata au fost preluate de catre compania romaneasca de transporturi feroviare, CFR. Cel De-al Doilea Razboi Mondial a adus bombardamente si pagube si aici in Vatra Dornei, dar (din fericire) gara Vatra Dornei-Bai a scapat in mod miraculos de bombele care au distrus cladiri multe in oras. Ceea ce nu au facut doua razboaie mondiale, era cat pe ce sa faca regimul comunist, care propusese demolarea garii pentru construirea alteia mai moderna care sa asigure confortul oamenilor muncii. Totusi, mandria si ambitia dornenilor au facut ca gara sa ramana in picioare si sa ne bucuram de arhitectura ei si-n ziua de astazi.
In zilele noastre gara Vatra Dornei-Bai este inscrisa in Lista Monumentelor Istorice din Romania din anul 2004, acest lucru nefacand altceva decat sa-i garanteze integritatea arhitecturala si destinatia functionala pentru care a fost construita acum mai bine de-un secol. Agentia de bilete se afla tot aici in gara Vatra Dornei-Bai si nu in “gara mare” asa cum unii dintre dumneavoastra (ca si mine, de altfel) ati fi tentati sa credeti.
“Postal”, gara Vatra Dornei-Bai se afla amplasata pe strada Dornelor la numarul 7 si este amplasata in plin centrul statiunii, unitatile de cazare “traditionale” fiind amplasate la 10 – 15 minute de mers pe jos distanta insa cele 9 ore (Ploiesti-Sud – Vatra Dornei-Bai), facute cu trenul te vor determina sa iei unul din multele taxiuri pe care le veti gasi in fata garii si care va vor invarti suficient ca sa faca 10 lei cursa, dar veti fi plimbati prin spectaculoasa statiune Vatra Dornei.
Tocmai din aceste considerente recomandarea noastra este ca atunci cand veti ajunge aici in Vatra Dornei, rezervati-va putin pentru a admira si cladirea garii Vatra Dornei-Bai!
Postat de: Robert-Codescu Marți, 23 Decembrie 2014
gari in romania, gari spectaculoase
S-ar putea sa va intereseze si:
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
De acelasi autor:
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
comentarii:
- Transformarea pielii cu retinal: ingredientul de 10 ori mai puternic decat retinolul
- Top 5 motive pentru care anvelopele de vara Barum sunt o alegere excelenta
- Cum sa-ti rambursezi creditul mai rapid: strategii eficiente
- Ce sa porti la o conferinta de afaceri: idei de tinute office chic
- Costul fatetelor dentare: cum poti sa iti planifici financiar pentru un zambet perfect?