Tipuri de discriminare comunicationala

Am selectat principalele criterii de discriminare comunicationala in scopul combaterii lor. Asadar, interlocutorii pot fi discriminati comunicational dupa urmatoarele criterii:

varsta: de obicei sunt discriminate extremele: „copilul nu are voie sa se amestece in vorba adultilor” sau „batranii sa-si tina gura!”

Uneori se exclude din start interactiunea categoriilor extreme de interlocutori: cei tineri ii considera depasiti pe cei batrani, iar ultima categorie are impresia ca primilor interlocutori le lipseste experienta. Cu toate acestea cooperarea s-ar dovedi deosebit de fructuoasa pentru ca batranii aduc un capital de intelepciune, iar tinerii abordeaza in mod temerar ideile noi.

Conflictele comunicationale din familii au la baza aceasta forma de discriminare si refuzul interlocutorilor de a coopera. Interlocutorii slabi din punct de vedere moral sunt manipulati prin intermediul discriminarii sa se autolimiteze: „nu pot vorbi in fata celor maturi! Ce as putea sa le spun? Ei au atata experienta?” sau: „Tinerii au vocabularul lor si idei noi. Mi s-a spus de multe ori ca sunt depasit. Nu am nimic sa le comunic.”

Prin comunicare ne declaram invinsi sau invingatori. Exista oameni care vorbesc denigrator despre varsta lor, ignorand urmatoarele aspecte: „nu conteaza varsta cronologica a unei persoane, ci atitudinea ei fata de varsta. Ne uzam propria imagine prin comentarii denigratoare despre varsta noastra inaintata” .

religia: chiar daca discriminarea comunicationala se desfasoara in afara disputelor religioase putem asista adesea la urmatoarele evaluari nedrepte: „Tocmai el vorbeste?! E un eretic!”, „Ce stie pocaitul acesta?”,”Omul acesta nu are niciun Dumnezeu…”

sexul: „E femeie. Sunt atatia barbati aici. Tocmai ea vorbeste?” Uneori se exagereaza pana acolo incat se pune la indoiala capacitatea de a gandi, din cauza apartenentei la un anumit sex: „Minte de femeie!”, sau: „Barbatul gandeste si se poarta de multe ori ca un copil!”

clasa sociala: „Saracul acesta vorbeste? Nu are nici dupa ce bea apă, dar la vorbit nu-l intrece nimeni!”, „Uite cine ne da lectii! A primit totul de-a gata, nu a muncit in viata lui si…Satulul nu crede niciodata celui flamand!”, „Cand o avea scoala mea, atunci sa vorbeasca! Este un analfabet! Nu are el scoala, cata vacanta am eu!”

aspectul fizic: „Sa-si cumpere haine si dupa aceea sa vorbeasca! Are ciorapul rupt si fusta tocita!”, „Vai! Handicapatul acesta vorbeste?”, „Uratul acesta ne spune noua ce sa facem?”

Criza comunicationala este cauzata si de evaluarea incorecta a interlocutorilor. Aspectele semnalate sunt clisee la care asistam pe scena publica in fiecare zi. Din pacate, interlocutorii se lasa indusi in eroare mai ales daca au fost in copilarie victime ale discriminarii comunicationale. In loc sa fie atenti la continutul real al mesajelor sunt sedusi de zambete si de eleganta, de un chip frumos, de un automobil de lux, de o pozitie sociala care confera neconditionat aura de invingator. Competentele comunicationale nu pot fi evaluate obiectiv de catre cei carora li s-a inoculat discriminarea din copilarie.

Un articol de: Elena Stan

Nota obtinuta:
10 (11 voturi)
3677 vizite
Noteaza si tu acest articol:
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Postat de: Redactor-Colaborator Miercuri, 06 Martie 2013

Etichete pentru acest articol:

discriminare de gen, discriminare de sex, discriminare religioasa


S-ar putea sa va intereseze si:

Situatia financiara grea, lipsa locurilor de munca din tara noastra, preturile ridicate [..]
citeste si comenteaza
La doar 10 ani, Runia Hanza are in palmares premii importante obtinute atat in tara, cat [..]
citeste si comenteaza
Cea mai mare greseala pe care o poate face un om este sa-si lase sufletul invadat de [..]
citeste si comenteaza
In ultimii ani, dupa multa vreme, a inceput sa „renasca din propria-i cenusa" [..]
citeste si comenteaza

De acelasi autor:

Cui nu-i place sa mearga in picioarele goale pe plaja sau se plimbe prin iarba uda de roua? Dar mai [..]
citeste si comenteaza
In ultimii ani, industria alimentara a explodat in produse catalogate ca fiind bio, integrale, [..]
citeste si comenteaza
Fiecare femeie ar face orice sa arate cat mai bine in momentul in care iese din casa si nu numai, [..]
citeste si comenteaza
Am descoperit ca timpul nu trece repede, daca stii sa profiti de el. Am invatat ca inclinatiile si [..]
citeste si comenteaza

comentarii:

Adauga comentariu

Care este varsta ta, cititoare a portalului www.femeiastie.ro?

  • - 10 ani
  • 11 - 14 ani
  • 15 - 18 ani
  • 19 - 24 ani
  • 25 - 30 ani
  • 31 - 35 ani
  • 36 - 40 ani
  • 41 - 45 ani
  • 46 - 50 ani
  • 50 + ani

vezi rezultate