Tipuri de discriminare comunicationala
Am selectat principalele criterii de discriminare comunicationala in scopul combaterii lor. Asadar, interlocutorii pot fi discriminati comunicational dupa urmatoarele criterii:
► varsta: de obicei sunt discriminate extremele: „copilul nu are voie sa se amestece in vorba adultilor” sau „batranii sa-si tina gura!”
Uneori se exclude din start interactiunea categoriilor extreme de interlocutori: cei tineri ii considera depasiti pe cei batrani, iar ultima categorie are impresia ca primilor interlocutori le lipseste experienta. Cu toate acestea cooperarea s-ar dovedi deosebit de fructuoasa pentru ca batranii aduc un capital de intelepciune, iar tinerii abordeaza in mod temerar ideile noi.
Conflictele comunicationale din familii au la baza aceasta forma de discriminare si refuzul interlocutorilor de a coopera. Interlocutorii slabi din punct de vedere moral sunt manipulati prin intermediul discriminarii sa se autolimiteze: „nu pot vorbi in fata celor maturi! Ce as putea sa le spun? Ei au atata experienta?” sau: „Tinerii au vocabularul lor si idei noi. Mi s-a spus de multe ori ca sunt depasit. Nu am nimic sa le comunic.”
Prin comunicare ne declaram invinsi sau invingatori. Exista oameni care vorbesc denigrator despre varsta lor, ignorand urmatoarele aspecte: „nu conteaza varsta cronologica a unei persoane, ci atitudinea ei fata de varsta. Ne uzam propria imagine prin comentarii denigratoare despre varsta noastra inaintata” .
► religia: chiar daca discriminarea comunicationala se desfasoara in afara disputelor religioase putem asista adesea la urmatoarele evaluari nedrepte: „Tocmai el vorbeste?! E un eretic!”, „Ce stie pocaitul acesta?”,”Omul acesta nu are niciun Dumnezeu…”
► sexul: „E femeie. Sunt atatia barbati aici. Tocmai ea vorbeste?” Uneori se exagereaza pana acolo incat se pune la indoiala capacitatea de a gandi, din cauza apartenentei la un anumit sex: „Minte de femeie!”, sau: „Barbatul gandeste si se poarta de multe ori ca un copil!”
► clasa sociala: „Saracul acesta vorbeste? Nu are nici dupa ce bea apă, dar la vorbit nu-l intrece nimeni!”, „Uite cine ne da lectii! A primit totul de-a gata, nu a muncit in viata lui si…Satulul nu crede niciodata celui flamand!”, „Cand o avea scoala mea, atunci sa vorbeasca! Este un analfabet! Nu are el scoala, cata vacanta am eu!”
► aspectul fizic: „Sa-si cumpere haine si dupa aceea sa vorbeasca! Are ciorapul rupt si fusta tocita!”, „Vai! Handicapatul acesta vorbeste?”, „Uratul acesta ne spune noua ce sa facem?”
Criza comunicationala este cauzata si de evaluarea incorecta a interlocutorilor. Aspectele semnalate sunt clisee la care asistam pe scena publica in fiecare zi. Din pacate, interlocutorii se lasa indusi in eroare mai ales daca au fost in copilarie victime ale discriminarii comunicationale. In loc sa fie atenti la continutul real al mesajelor sunt sedusi de zambete si de eleganta, de un chip frumos, de un automobil de lux, de o pozitie sociala care confera neconditionat aura de invingator. Competentele comunicationale nu pot fi evaluate obiectiv de catre cei carora li s-a inoculat discriminarea din copilarie.
Un articol de: Elena Stan
Postat de: Redactor-Colaborator Miercuri, 06 Martie 2013
discriminare de gen, discriminare de sex, discriminare religioasa
S-ar putea sa va intereseze si:
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
De acelasi autor:
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
comentarii:
- Cum sa alegi extensiile de gene pentru evenimente speciale?
- Elemente esentiale in geanta bebelusului pentru o iesire la parc
- La ce varsta este recomandat sa iti faci un peeling facial?
- Top 10 carti captivante pentru copiii de 10 ani: aventuri care modeleaza tineri cititori
- Cum sa alegi bratarile din aur in functie de tinuta vestimentara