Ouale Fabergé - de la mici opere de arta la piese de colectie

Chiar daca Sarbatorile Pascale bat la usa, in acest articol nu o sa va vorbesc despre niste simple oua incondeiate. In schimb, voi incerca sa va aduc in atentie niste oua “speciale”, care si-au depasit “misiunea” initiala (aceea de a fi un dar simbolic pentru Paste sau pentru alte ocaziii speciale), creand un adevarat stil. Este vorba de asa-numitele oua Fabergé, a caror poveste a inceput in secolul al XIX-lea, din dorinta bijutierului Karl Fabergé, ce a incercat sa inoveze arta marilor bijutieri din acea perioada, prin crearea unor oua de Paste pretioase. Acestea urmau sa fie create in atelierul sau din Sankt-Petersburg si daruite apoi membrilor Casei Regale ruse.

Creatiile lui Fabergé au devenit tot mai populare si, in ciuda unor contestatari ale valorii lor artistice (este vorba de cei care au sustinut ca singurele oua Fabergé autentice au fost cele create special pentru tarul Alexandru al III-lea pana in anul 1900, restul fiind doar “imitatii” ale unor amatori), ele sunt cunoscute si astazi, fiind o piesa de rezistenta in colectiile pasionatilor de obiecte de lux (indiferent daca vorbim de oameni de afaceri sau de membrii ai familiilor regale din diverse tari).

I. Karl Fabergé si cele mai cunoscute creatii ale sale

Inca de la o varsta frageda, Karl Fabergé a deprins mestesugul de bijutier din cele mai importante centre europene de bijuterii decorative. Avea numai 24 de ani cand, impreuna cu tatal si cu fratele sau, a inceput sa lucreze la atelierul deschis in Sankt- Petersburg. Nu a trecut mult timp pana cand tanarul bijutier si-a dat seama ca moda epocii insista mult prea mult pe aprecierea podoabelor in functie de masivitatea metalelor si a pietrelor pretioase. Cu sprijinul fratelui sau, Karl a lansat o noua moda (bazata pe introducerea motivelor naturale pe suprafata metalelor, creand modele si obiecte in miniatura, cu accent pe detalii), ce a devenit deosebit de apreciata de aristocratia rusa din acea epoca.

Chiar si Casa Regala rusa i-a apreciat lucrarile, iar in 1882 a fost angajat in cadrul “Cabinetului Imperial”, avand rolul de a se ocupa de bijuteriile si de toate obiectele de pret ale Coroanei. In acelasi an a castigat marele premiu al Expozitiei de la Moscova. Tot atunci, tarul Alexandru al III-lea si sotia sa, Maria Fyodorovna, au decis ca Fabergé trebuia sa fie creatorul bijuteriilor si obiectelor de lux ale Coroanei.

Trei ani mai tarziu, acesta a fost rugat de tar sa creeze primul Ou de Paste imperial pentru tarina. De altfel, fiecare ou trebuia sa fie unic si sa aiba in interior cate o surpriza. De asemenea, tarul a insistat ca bijutierul sa fie “autorul” obiectelor daruite de Casa Regala rusa celorlalte capete incoronate cu care aceasta avea relatii diplomatice.

Ouale erau create cu ajutorul unui email special, dar si a numeroaselor schite si tipare. Cand un ou era terminat, Fabergé se ducea personal la tar pentru a i-l prezenta. Abia dupa aceea i-l trimitea, intr-un ambalaj special, pentru a fi oferit unuia dintre membrii familiei regale. Cele mai cunoscute creatii ce au avut acest scop sunt: “Oul cu douasprezece monograme” (acesta avea o nuanta de email deosebita: albastru inchis si avea incrustate simboluri regale, fiind oferit de tarul Nicolae mamei sale), “Bobocul de trandafir” (acoperit cu email de culoare rosie, avand inauntru un diamant ce reprezenta sageata lui Cupidon; acesta a fost daruit de tarul Nicolae tarinei Alexandra), “Oul Incoronarii” (dedicat incoronarii Alexandrei ca tarina; oul era invelit intr-un email galben deschis, avand pe toata suprafata coronite de laur din aur, iar inauntru “ascundea” o caleasca de aur in miniatura, asemanatoare celei ce o adusese pe Alexandra la ceremonia incoronarii sale).

Alte oua celebre confectionate pentru Curtea Regala a Rusiei au fost: “Amintiri de la marea Azov”, “Caucazul”, “Renasterea”, “Lacramioarele”, “Buchetul de liliac”, “Lebada”, “Palatul lui Alexandru”(este vorba de tarul Alexandru al III-lea) si “Constelatia” (acesta din urma a ramas neterminat, intrucat in anul 1904 a izbucnit razboiul ruso-japonez).

Fabergé a creat faimoasele oua pentru familia regala pana in 1917, incercand sa respecte mereu dorinta principala a tarului: picturile de pe oua sa reflecte evenimente si teme legate de istoria Rusiei (de exemplu, unele oua simbolizau Kremlin-ul, altele yacht-ul regal sau chiar Trans-siberianul). In acest sens, cel mai cunoscut ou dateaza din 1912, fiind un cadou dedicat noului mostenitor la tronul dinastiei Romanov (oul se deschidea si “dezvaluia” un portret in miniatura a acestuia).

 

II. “Traseul sinuos” al operelor lui Fabergé in prima jumatate a secolului 20

Dupa izbucnirea Revolutiei bolsevice si impuscarea membrilor dinastiei Romanov, Palatul Regal a fost jefuit de catre trupele bolsevice. Desigur, nici frumoasele oua nu au scapat jafului, multe dintre ele fiind furate si vandute. Istoricii au estimat ca au fost furate din palat circa 50 de oua Fabergé. Nici dupa finalizarea Revolutiei nu au putut fi regasite toate ouale, ci apoximativ 42. O parte dintre acestea au ajuns  intr-un “Muzeu al Armurilor” din Kremlin.

Odata cu instaurarea regimului leninist, atelierul lui Fabergé din Sankt-Petersburg a fost nationalizat, iar acesta a fost nevoit sa paraseasca teritoriul Rusiei. Bijutierul si-a regasit linistea in Elvetia, unde a murit in 1920. Dar “povestea” oualor sale nu s-a sfarsit. Din contra, fiii sai au incercat sa relanseze “afacerea” tatalui lor in Europa occidentala, mai exact in Franta. Astfel, in 1927, cei doi au inaugurat la Paris un atelier Fabergé, numit “Fabergé et Cie”. Din pacate, afacerea lor nu a fost una de succes, in mare masura din cauza scaderii interesului pentru produsele cu acest nume. Sapte ani mai tarziu, magnatul american Malcolm Forbes a preluat firma din Franta, ce a fuzionat cu alta din SUA, creandu-se “Fabergé Inc”. Acesta a obtinut dreptul de a utiliza “brandul” pe o durata de 70 de ani.

III. Marca “Fabergé” in preajma zilelor noastre- ce s-a mai pastrat din stralucirea de odinioara?

Pe parcursul secolului trecut, o mare parte a oualor “Fabergé” ce au apartinut familiei regale ruse au ajuns in muzee, iar altele au intrat in posesia unor pasionati ai stilului. Printre cei mai cunoscuti colectionari de oua, dar si de alte obiecte in stil “Fabergé” (cum ar fi vesela sau sfesnice) se numara: Malcolm Forbes (cel ce a preluat actiunile companiei fratilor Fabergé), familia regala britanica, regele Farouk I al Egiptului, magnatii rusi cum ar fi Victor Vekselberg sau cei din familia Yusupov, omul de afaceri american Armand Hammer (conducatorul companiei “Occidental Petroleum” si apropiat al lui Lenin) si, mai nou, printul Albert de Monaco. O dovada in acest sens este o licitatie de la “Sotheby’s” din 2004, cand o colectie “Fabergé” (numarand 9 oua si alte 100 de obiecte in acest stil) a fost vanduta cu 120 de milioane de dolari unui colectionar rus.

In anii ’80 si ’90 ai secolului trecut, numerosi designeri au incercat sa realizeze reproduceri cat mai fidele ale oualor “Fabergé”. Se spune ca cele mai reusite le-au apartinut americanilor Vivian Tullos si Alexander Caldwell, ale caror expozitii au fost apreciate atat in SUA, cat si in Rusia. De altfel, tot mai multi designeri au ajuns sa produca replici ale obiectelor in stil Fabergé (in special oua in miniatura si vesela), al caror pret variaza intre cateva zeci pana la mii de euro, fiind cautate atat de iubitori ai stilului, cat si de cei ce doresc sa ofere un cadou mai deosebit.

In prezent, datorita eforturilor uneia dintre stranepoatele lui Karl Fabergé, Tatiana, (specialista in istoria si stilul Fabergé), grupul “Pallinghurst” a reusit sa intre in posesia brandului (in anul 2007). Tatiana Fabergé a decis ca, incepand cu acel moment, sa readuca in atentie tehnica utilizata de strabunicul ei in realizarea unor adevarate obiecte de arta.

Nota obtinuta:
9.4 (32 voturi)
8087 vizite
Noteaza si tu acest articol:
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Postat de: Alina-Nedelcu Joi, 21 Aprilie 2011

Etichete pentru acest articol:

oua-de-paste, oua-speciale, bijuterii-regale, oua-faberge


S-ar putea sa va intereseze si:

Musette este unul dintre putinele branduri romanesti care au succes si sunt apreciate si [..]
citeste si comenteaza
Au trecut peste 150 de ani de la nasterea uneia dintre cele mai de seama personalitati [..]
citeste si comenteaza
Il stim pentru creatiile sale. Il apreciam pentru actele facute. Il invidiam pentru [..]
citeste si comenteaza
Karl Lagerfeld este o adevarata legenda vie in lumea modei iar numele sau a devenit [..]
citeste si comenteaza

De acelasi autor:

Daca am fi intrebati la ce anume ne gandim cand spunem “Brazilia”, putem avea urmatoarele [..]
citeste si comenteaza
Asa cum v-am promis in sectiunea anterioara, in urmatoarele randuri vom afla cateva informatii [..]
citeste si comenteaza
De peste 4 secole, columbienii aleg sa inceapa un nou an printr-o “explozie” de veselie si [..]
citeste si comenteaza
Am aflat, in capitolul dedicat ciocolatei, ca populatiile amerindiene din America Centrala (aztecii [..]
citeste si comenteaza

comentarii:

Adauga comentariu

Care este varsta ta, cititoare a portalului www.femeiastie.ro?

  • - 10 ani
  • 11 - 14 ani
  • 15 - 18 ani
  • 19 - 24 ani
  • 25 - 30 ani
  • 31 - 35 ani
  • 36 - 40 ani
  • 41 - 45 ani
  • 46 - 50 ani
  • 50 + ani

vezi rezultate