Ceapa, intre gastronomie si sanatate. Beneficii si recomandari

ceapa_rosie

Cunoscuta indeosebi pentru intrebuinatari gastronomice, ceapa are si infinite beneficii pentru sanatate. Documente vechi atesta folosirea cepei inca cu 4000 ani I.H., cand era utilizata ca remediu  pentru multe boli.

Soiuri de ceapa si intrebuintari gastronomice

Exista diferite soiuri de ceapa diferite ca dimensiune, perioada de recoltare, aroma  si culoare. Ceapa poate fi galbena, rosie, alba si verde. Ceapa galbena este foarte aromata si buna indeosebi la gatit.  Devine maro inchis atunci cand este gatita si da supei de ceapa franceza aroma sa dulce - picanta. Ceapa rosie, datorita culorii minunate, reprezinta o alegere buna pentru o multime de utilizari sub forma proaspata sau grill. Este utilizata indeosebi pentru salate, carora le da o culoare frumoasa si o aroma speciala. Ceapa alba este folosita de bucataria clasica mexicana, la prepararea de sosuri albe, sau cruda in salate. Are un gust dulce si devine aurie la gatit.

 

Beneficii pentru sanatate

Ceapa este bogata in vitaminele A, B, C, K, B1, B2, B3, B6 si B12  si sursa importanta de  acid folic, calciu, fosfor, magneziu, crom, fier si fibre. Este slab calorica, o ceapa medie (de 100 g) continand in jur de 30-40 de calorii si 80 grame apa. Ceapa contine, de asemenea, flavonoide, adica acei pigmenti care dau legumelor culoarea. Acesti compusi actioneaza ca antioxidanti, au un efect antitumoral direct si au proprietati de consolidare a imunitatii organismului. Ceapa este cea mai bogata sursa alimentara de quercitina, un puternic antioxidant. Acest antioxidant se gaseste in ceapa in apropierea foilor si de aceea atunci cand o consumam este de dorit sa nu indepartam prea multe straturi de foi. De exemplu, o ceapa rosie poate pierde aproximativ 20% din quercetina si aproape 75% din antociania in cazul in care acesta este decojita prea mult.

S-a demonstrat ca reduce colesterolul, respectiv creste nivelul colesterolului bun HDL, distruge cheagurile de sange, lupta contra astmului si a brosnitelor, Este si un bun antialergic, contra alergiei numita “febra fanulu”. Quercitina este, de asemenea, un bun sedativ. Nu exista nicio sursa mai buna de quercitina decat cea care exista in foile de ceapa.

Quercitina subtiaza sangele, astfel ca un consum mediu de jumatate de ceapa cruda pe zi previne atacurile de cord. Ceapa este un puternic anti-inflamator, astfel ca duce la diminuarea simptomelor unor boli ca artrita si guta. Fiind si un puternic antiseptic, lupta cu bacteriile care produc infectii, inclusiv esicheria.coli si salmonella si este eficienta impotriva tuberculozei si infectiilor tractului urinar, cum ar fi cistita. Proprietatile antibacteriene ajuta pentru a calma senzatia de arsura la urinare.

Continutul ridicat de fier din ceapa este benefic pentru tratamentul anemiei.

Continutul de fructo-oligozaharide din ceapa stimuleaza dezvoltarea bacteriilor bune din colon si ajuta la reducerea riscului de dezvoltare a tumorilor la nivelul colonului.

Se spune ca dupa consumul de ceapa, in pofida mirosului neplacut, in cavitatea bucala  nu mai sunt bacterii.

Cromul din ceapa ajuta in cazul diabeticilor prin scaderea nivelului de insulina si imbunatatirea  tolerantei la glucoza. Ceapa favorizeaza eliminarea apei din tesuturi.

Stimuleaza cresterea parului. Studiile demonstreaza ca aplicarea de suc de ceapa pe scalp de doua ori pe saptamana timp de 2 luni va duce la regenerarea parului.

Gustul iute al cepei stimuleaza circulatia sangelui si provoaca transpiratie. Astfel, este deseori utilizata pentru tratarea racelii si gripei, cand reduce febra prin transpiratie.

 

Cand cumparam ceapa, trebuie sa alegem pe cele tari la pipait, cu foile  exterioare uscate si colorate uniform. Sunt de evitat cele deja incoltite sau care au semne de degradare, ofilire sau par decolorate. Totodata, cand o depozitam pentru iarna nu trebuie pusa impreuna cu alte legume pentru a nu putrezi.

Datorita compusilor cu sulf, care sunt eliberati, se produce iritatea ochilor la decojire. Ceapa taiata trebuie sa fie folosita imediat pentru a preveni oxidarea.

Ceapa poate fi consumata cruda, la abur, fiarta sau prajita. Nu este nevoie sa consumam multa ceapa pentru a beneficia de calitatile sale. Studiile arata ca putem profita de calitatile sale numai prin consumul unei cepe de marime medie pe zi, cruda sau preparata.

Contraindicatii: desi are atatea beneficii pentru sanatate, medicii recomanda un consum moderat si chiar evitarea consumului de ceapa in caz de gastrita, ulcer sau colon iritabil.

Nota obtinuta:
9.9 (14 voturi)
1622 vizite
Noteaza si tu acest articol:
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Postat de: Dalina-Maria-Andrei Marţi, 03 Decembrie 2013

Etichete pentru acest articol:

ceapa, beneficiile cepei, soiuri de ceapa


S-ar putea sa va intereseze si:

Doamnelor, este primavara, asa ca sa profitam la maxim de legumele si fructele proaspete, [..]
citeste si comenteaza
Tratamentele naturiste au castigat tot mai mult teren pe piata sanatatii si aceasta [..]
citeste si comenteaza
Naturaletea face parte din noi si ne defineste, fie ca vrem sa acceptam sau nu. Suntem in [..]
citeste si comenteaza
Vremea schimbatoare aduce cu sine surprize neplacute care ne ameninta sanatatea. Durerile [..]
citeste si comenteaza

De acelasi autor:

Retete rapide. Tii dieta? Incearca o mancare usoara, cu un indice glicemic scazut: friptura de pui [..]
citeste si comenteaza
O ciorba consistenta si gustoasa, usor de facut pe care o poti servi ca fel principal. Iata care [..]
citeste si comenteaza
Retete dulciuri in casa: coltunasi cu branza de vaci. In Moldova se mai numesc chiroste. Poate [..]
citeste si comenteaza
Roger Moore (86 de ani), un mare actor de film si televiziune din Marea Britanie, a devenit [..]
citeste si comenteaza

comentarii:

Adauga comentariu

Care este varsta ta, cititoare a portalului www.femeiastie.ro?

  • - 10 ani
  • 11 - 14 ani
  • 15 - 18 ani
  • 19 - 24 ani
  • 25 - 30 ani
  • 31 - 35 ani
  • 36 - 40 ani
  • 41 - 45 ani
  • 46 - 50 ani
  • 50 + ani

vezi rezultate