Cum sa gatesti sanatos

meniu_sanatos

Un vechi proverb spune: ”minte sanatoasa in corp sanatos”. Si trebuie sa recunoastem ca in aceste vorbe sta un mare adevar. 

Nu o singura data am vazut pe pielea noastra ca nu este bine sa faci excese culinare sau sa mananci orice doar pentru ca ti-e foame. Iar aceste greseli se pot vedea pe termen lung in analizele de sange. Pentru ca este esential sa ne alimentam, dar si sa ramanem sanatosi, devine obligatoriu sa stim sa selectam alimentele inainte de a le pune in farfurie.


1. Cumpara doar alimente proaspete, de sezon

Natura este foarte darnica cu noi. Ne-a lasat fructe, legume, vegetale si multe alte surse minunate de vitamine si minerale. Fructele si legumele trebuie sa se regaseasca in cosul tau zilnic de alimente. Acestea aduc organismului o portie zdravana de nutrienti si este pacat sa nu profiti de ce ofera natura. Mergi pe produse romanesti, bio sau de la tara, evita produsele din import din tari care nu se conformeaza Uniunii Europene in materie de culegere si export al alimentelor. Daca poti, procurati alimentele direct de la sursa, de la tara, si intereseaza-te de cand sunt sau daca au fost tratate cu pesticide.


Frumos nu inseamna neaparat si sanatos. Nu alege mere perfect rosii si rotunde doar pentru ca sunt frumoase, nu proceda asa cu toate alimentele pe care le inghesui in cos. Alimentele sigure pentru sanatate sunt acelea care nu sunt perfecte, nu au nuante intense sau forme perfecte, ca dupa un tipar.

 

Desi produsele congelate sunt proaspete in momentul in care au fost inghetate, nu poti sti de cand sunt. Citeste cu atentie eticheta in lipsa alimentelor proaspete, de sezon.

 

2. Mizeaza pe un mix de culori

Mai multi experti in sanatate spun ca este bine sa ai in farfurie cat mai multe legume de diferite culori ori sa mizezi pe ideea aceasta atunci cand iti compui meniul zilnic. Aceasta regula s-ar traduce prin faptul ca daca mananci diversificat, legume si fructe au diverse culori ii oferi organismului mai multi nutrienti. Dar este bine ca zilnic sa alternezi meniurile, sa mananci alte fructe si legume.


3. Nu fierbe legumele si fructele!

Evita pe cat posibil sa fierbi legumele si fructele pentru ca astfel distrugi vitaminele. Serveste salate de fructe sau legume. Poti sa gatesti legumele pe gratar sau la cuptor. De asemenea, poti sa fierbi la aburi legumele, astfel legumele sunt semifierte, practic inmuiate in baia de aburi. Mancarea este calda, iar legumele tari care nu puteau fi mancate, sunt semifierte, se pot consuma, dar ce-i mai important, nu s-au distrus vitaminele si mineralele. Si nu trebuie sa-ti faci griji. Exista pe piata aparate de fierbere la aburi.

 

4. Nu exagera cu sarea!

Daca te vei uita pe etichetele produselor alimentare pe care le cumperi de obicei, vei observa ca toate contin sare. Si nu este tot! Sarea actioneaza pe post de conservant si este folosita in conserve de carne, in conservele de muraturi, in sosuri, produse de genul fast food, produse afumate etc. Din pacate nu este singurul conservant pe care producatorii il folosesc si nu asa usor, ci in exces. Pe lista mai poate fi inclus zaharul rafinat si multe chimicale. Sarea si zaharul schimba gustul alimentelor, devin mai bune si rezista mai mult timp, dar nu inseamna si ca sunt sanatoase. De exemplu, zaharul da dependenta, favorizeaza cresterea in greutate si aparitia diverselor probleme de sanatate. Pe de alta parte, sarea devine si ea agresiva pentru organism. Retine apa in corp si imbolnaveste vasele de sange, de aici si probleme cu tensiunea.

Asadar, evita sa consumi multa sare sau sodium cum mai apare pe etichete. Poti adauga ierburi parfumate, mirodenii si condimente in mancarea pe care o gatesti, evitand astfel sa mai pui sare.

 

5. Gateste acasa de fiecare data si evita mesele in oras

Incearca sa gatesti de fiecare cand iti este foame si nu pune mana pe telefon sa suni operatorul sa iti vina la usa cu o pizza mare. Evita mesele in oras, iar daca nu este posibil, cere o supa light de legume sau o salata fara dressing.

Cand gatesti acasa esti mult mai constient de ingredientele pe care le folosesti, fapt care te ajuta sa intelegi ca a manca mult nu inseamna ca asa si trebuie. In plus, mancarea gatita, daca este gatita corect, este mult mai sanatoasa decat cea de tip fast food.

 

6. Evita prejelile!

Desi exista la ora actuala foarte multe retete culinare care necesita prajire, incearca sa nu consumi in fiecare zi acelasi lucru. Sa diversifici meniurile si sa eviti pe cat posibil combinatiile dezastuoase de genul omleta prajita, cartofi prajiti, carne grasa prajita, cu multa paine alba etc. Poti sa iti faci pofta si sa mananci putin si rar fara sa ii faci rau organismului tau.

Nota obtinuta:
10 (9 voturi)
1383 vizite
Noteaza si tu acest articol:
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Postat de: Andreea-Stama Marţi, 25 Iunie 2013

Etichete pentru acest articol:

vitamine si minerale, gatit sanatos, gatit la aburi, gatitul cu sare, fructe si legume bio, produse bio


S-ar putea sa va intereseze si:

Acest deliciu incepe sa capete o mai mare amploare in randul copiilor, tinerilor si nu [..]
citeste si comenteaza
Palpitatiile reprezinta un simptom si sunt resimtite ca batai puternice, grabite ale [..]
citeste si comenteaza
Depresia, doar o etapa in viata , motiv de reevaluare si de regasire a puterii de a o lua [..]
citeste si comenteaza
Sangerarea nazala este foarte frecvent intalnita atat la copii si tineri, dar si la [..]
citeste si comenteaza

De acelasi autor:

Pielea hidratata este mereu la moda. In schimb, pielea deshidratata, brazdata de linii fine, nu [..]
citeste si comenteaza
Traim in era vitezei, facem lucrurile pe fuga, si adesea nu ne mai ramane timp si pentru noi. [..]
citeste si comenteaza
Daca multi dintre barbati nu ar face asta, catalogand gestul ca pe un moft, femeile s-au obisnuit [..]
citeste si comenteaza
Dar lucrurile se pot schimba, micutul poate sa invete ca stomatologul nu este el cel raspunzator [..]
citeste si comenteaza

comentarii:

Adauga comentariu

Care este varsta ta, cititoare a portalului www.femeiastie.ro?

  • - 10 ani
  • 11 - 14 ani
  • 15 - 18 ani
  • 19 - 24 ani
  • 25 - 30 ani
  • 31 - 35 ani
  • 36 - 40 ani
  • 41 - 45 ani
  • 46 - 50 ani
  • 50 + ani

vezi rezultate