Colesterolul si bolile cardiovasculare

colesterol

Dupa atatia ani de zile si dupa foarte multe controverse, isteria cu valoarea maxima a colesterolul a cam trecut.  Astfel, nu mai este asa de importanta valoarea colesterolului, ci doar o fractiune a sa, LDL-colesterolul. El se mai numeste si colesterolul rau – adica de la faptul ca valoarea lui este corelata cu bolile cardiovasculare ce pot sa apara. 

Versiunea ca valoarea superioara acceptata a colesterolului a fost considerata o afacere-curata s-a vehiculat, ramane sa ne pazim sanatatea prin practici care citeaza progresul stiintific.  

Asadar, cand vorbim de colesterol, avem in atentie valoarea LDL-colesterolul, dar si a trigliceridelor. In plus, s-a ajuns la concluzia ca nu valorile statice ale unor analize de laborator sunt atat de importante, ci analiza colectiva a unor factori de risc, si anume:

 1: varsta peste 50 de ani la barbati si peste 60 la femeie;

 2: bolile coronariene din antecedentele heredocolaterale (moartea parintilor inainte de 55 de ani - la tata sau 65 de ani in cazul mamei);

 3: fumatoare/ fumator actual sau care s-a lasat de o perioada mai mica de 3 ani;

 4. prezenta hipertenisunii arteriala;

 5. diabetul zaharat de tip 2;

 6. HDL – colesterolul mai mic de 40 mg/dl ( in cazul acest – indiferent de sex).

Deci, iata ca valoarea colesterolului este pe ultimul prag al listei de factori de risc. Riscul se stabileste in functie de cati facori sunt din lista: la persoanele care nu au niciun factor de pe lista asta, sau au doar unul la care riscul e anulat de valoarea HDL-colesterol, trebuie sa aiba LDL-colesterolul sub 220mg/dl. Daca persoana are cel putin 3 factori, valoarea LDL-colesterolul trebuie sa fie sub 130mg/dl.

Asa ca, nu mai vorbim de valori bune sau rele, ci de evaluarea fiecarei persoane in parte, din punct de vedere al riscului cardiovascular.

Trigliceridele pot creste riscul de boala metabolica (mai ales la cei cu episoade de pancreatita in antecedente sau tendinta la diabet) si se iau in considerare atunci valoarea lor e mai mare de 150 mg/dl.

HDL-colesterolul trebuie sa fie peste 40mg/dl. Sub 40 la Barbati si sub 50 mg/dl la femei sunt valori anormale si legate de riscuri cardiovasculare. Deci, valorile MICI sunt cele necorespunzatoare!

LDL-colesterolul trebuie sa fie sub 100 mg/dl, crescut intre 130-159mg.dl. Colesterolul total sub 200 mg/dl.

Cam atat despre colesterol si trigliceride, asa cum se percep ele la ora actuala, fata de ce am am fost obisnuiti sa interpretam fractionat, doar citind valoarea totala a colesterolului.

 

Alimentatia pentru scaderea colesterolului

Din punct de vedere al regimului alimentar necesar scaderii colesterolului este recomandat sa se respecte un regim sarac in calorii, sarac in grasimi si in dulciuri, dar normal din punct de vedere proteic. Reducerea aportului lipidic trebuie sa aiba in vedere limitarea consumului de grasimi provenite din unt si smantana, dar cu cresterea aportului de acizi grasi nesaturati (cunoscuti sub denumirea de omega-3 si considerati a avea proprietati antiaterogene remarcabile:  prezente in peste, hering, sardine, cod argintiu, etc.

Toate lactatele se dau degresate (branza slaba de vaci, telemea slaba de vaca desarata, etc.), carnea de peste, de vaca, pasare preparata ca rasol, gratar sau la capac, dintre mezeluri doar  sunca de Praga;  oua: doar albusul, (galbenusul 1/saptamana), painea in cantitate limitata (250 g /zi), fainoasele si produsele de patiserie cat mai restrictionate cu putinta.

Interzise sunt dulceata, ciocolata, torturile si prajiturile cu creme, cozonac, etc., bauturile alcoolice de orice fel (mai ales vinurile, berea si lichiorurile dulci), grasimile animale, fasole uscata, mazarea uscata, afumaturile, carnurile grase, etc.

Plimbare seara, daca se poate in ritm cat mai alert, antrenant, dar si orice alt tip de miscare este binevenita.

Este important si felul cum se gatesc preparatele, cat ulei se consuma, rantasul, prajeala, etc. – sunt notiuni care trebuie sa dispara.

Poate cel mai important lucru de retinut este faptul ca dieta trebuie sa aiba un caracter individual, fiind conceputa pentru fiecare subiect in parte si continand alimente care sa-i faca placere celui ce le consuma, adaptate preferintelor personale.

Un articol de: Mirela Calutu

Nota obtinuta:
10 (15 voturi)
1503 vizite
Noteaza si tu acest articol:
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Postat de: Redactor-Colaborator Luni, 09 Septembrie 2013

Etichete pentru acest articol:

colesterol, boli cardio, boli de inima, alimente colesterol scazut, colesterol rau


S-ar putea sa va intereseze si:

Nu. Nu avem grija. Poate o data la cativa ani ne facem clasicele analize de sange: Ca, [..]
citeste si comenteaza
In urma stirilor din presa privind inchiderea activitatilor comerciale de catre [..]
citeste si comenteaza
Noptile albe, lipsa orelor de odihna si terminarea taskurilor de la birou pana la 3-4 [..]
citeste si comenteaza
Nici ca bine a venit iarna, prima ninsoare ne-a luat chiar pe neasteptate... Iar sezonul [..]
citeste si comenteaza

De acelasi autor:

Cat de mult va alintati copii? Pentru ca ii iubiti sau pentru a le alina dureri sau stari generale [..]
citeste si comenteaza
Retete dulciuri. Daca va doriti o prajitura gustoasa, savuroasa, care sa va rasfete simturile, [..]
citeste si comenteaza
Libertatea a fost intotdeaiuna un termen abstract, fara o prea mare consistenta lingvistica sau [..]
citeste si comenteaza

comentarii:

Adauga comentariu

Care este varsta ta, cititoare a portalului www.femeiastie.ro?

  • - 10 ani
  • 11 - 14 ani
  • 15 - 18 ani
  • 19 - 24 ani
  • 25 - 30 ani
  • 31 - 35 ani
  • 36 - 40 ani
  • 41 - 45 ani
  • 46 - 50 ani
  • 50 + ani

vezi rezultate