Carnavalul de la Venetia (I) Primul mare carnaval al Noului An

carnavalul-de-la-venetia

An de an, in luna februarie, este aproape imposibil sa nu ne indreptam privirea catre Venetia, devenita, pentru cateva zile, gazda unui eveniment plin de culoare si de stralucire: Carnavalul.

Suntem atrasi de parada mastilor, de spectacole in aer liber si de muzica, fara a fi insa interesati de istoricul acestui carnaval, de numeroasele “urcusuri si coborasuri” pe care acesta le-a strabatut de-a lungul timpului, pentru a deveni ceea ce este astazi.

Asa cum vom vedea in cuprinsul urmatoarelor doua articole, Carnavalul de la Venetia are o traditie straveche, evoluand odata cu transformarile politico-sociale ale Italiei. In fiecare an a reflectat o tema diferita, avand insa in centru ideea respectarii si conservarii diversitatii culturale.

carnavalul-de-la-venetia.jpg

I. Carnavalul in vremurile vechi - intre acceptare si interdictie

In ceea ce priveste originea termenului “Carnaval”, se poate spune ca acesta era un ansamblu de  festivaluri ce precedau Postul Pastelui, ca ultime manifestari de veselie si belsug inainte de un interval ce indemna la reflectie, cumpatare si abtinere de la consumul de carne, oua, lactate si dulciuri.

Prima atestare documentara a carnavalului din “Orasul Lagunelor” dateaza din secolul al XII-lea. In anul 1162, venetienii au sarbatorit cu mare fast victoria dogelui (conducatorul Venetiei, care pe atunci era un fel de “oras- stat”) Vitale Michieli in fata Patriarhului Ulrich al II-lea. Desigur, atunci au lipsit mastile, participantii limitandu-se la o serie de ospete in cinstea dogelui lor. Un secol mai tarziu, istoricii au identificat folosirea primelor masti in timpul carnavalului. Acestea erau purtate de barbati mascati pe durata unui “joc” ("jocul oualor”), in care se aruncau oua sparte si stricate in femei. Jocul a fost considerat imoral, iar in 1268 a fost promulgata prima lege venetiana prin care se interzicea aceasta activitate.

In acelasi an, s-a stabilit ca oricine purta masca nu putea intra in biserici, dar nici in alte locuri, precum cazinourile sau palatele aristocratilor, in care se organizau petreceri fastuoase. Cei ce nu respectau noua lege erau pasibili de urmatoarele pedepse: 2 ani de inchisoare, 1 an si jumatate de munca silnica la galere, plata unor amenzi catre autoritatile venetiene sau chiar primeau interdictia ca timp de 4 ani sa intre pe teritoriul Republicii Venetia.

In secolele al XV-lea si al XVI-lea, festivitatile cu muzica, tobe, costume si dans au cunoscut un oarecare reviriment, prin  aparitia unui nou gen dramatic: “Commedia Dell’Arte” (aceasta se compunea dintr-o serie de mai multe improvizatii teatrale ale “artistilor profesionisti”). Reprezentatiile erau organizate de fiecare teatru din Venetia, subiectele preferate fiind legate de teme precum gelozia, dragostea, adulterul sau batranetea. Datorita acestora, au fost recunoscuti oficiali si primii fabricanti de masti, ceea ce a favorizat organizarea asa-numitelor “mascarade” (evenimente ce constau in defilarea oamenilor, imbracati in diverse personaje, in vederea exprimarii recunostintei fata de unii lideri politici sau pentru a-i critica  pe cei mai cunoscuti “infractori” ai epocii).

Tot din aceasta epoca dateaza obiceiul ca serbarile Carnavalului sa fie pregatite de “Compagnia di Calze” (asociatie a tinerilor nobili, care se diferentiau prin purtarea unor sosete lungi, de diverse culori).  Grupurile inscrise in asociatie aveau nume inspirate de anumite virtuti (de exemplu, unii se numeau “Unitii”, altii “Cei ce iubesc pacea” etc. ) sau de artisti, precum  Ortolani, Zardinieri sau Cortesi. Rolul lor era acela de a mentine o atmosfera vesela pe durata Carnavalului. S-a estimat ca au existat peste 23 de astfel de grupuri.

Inceputul secolului al XVIII-lea a marcat o noua scadere a popularitatii Carnavalului si a evenimentelor asociate, inclusiv a purtarii mastilor. Nici macar la teatru sau la baluri nu se mai permitea purtarea mastilor, inclusiv de catre femei. Interdictia s-a accentuat din momentul in care Venetia a devenit parte a Imperiului Austriac (transformandu-se in Regatul Lombardo-Venetian, in 1797), iar toate manifestarile festive specifice locului au fost anulate.

 

II. Principalele tipuri de spectacole din timpul Carnavalului

Inca din secolul al XV-lea, organizatorii Carnavalului (“Compagnia di Calze”) se imparteau in grupuri, ce se luau la intrecere prin antrenarea intr-o serie de “jocuri”. Cele mai cunoscute erau “Ballo della Moresca” si “Forza d’Ercole”, avand ca scop reflectarea unor insusiri ale venetienilor sau celebrarea victoriilor obtinute in batalii. De exemplu, forta si curajul erau evidentiate prin “Forza d’Ercole” (puterea lui Hercule) sau “Dansul Maurului” (“Ballo della Moresca”),  spiritul justitiar prin “Taglio della testa del Toro” (decapitarea unui taur), iar dorinta de a fi pace prin “Vollo dell’Angelo” (zborul ingerului). Pentru a intelege mai bine aceste manifestari, va prezint cateva date despre cele mai cunoscute dintre ele, care s-au pastrat pana in zilele noastre: “Forza d’Ercole” si “Vollo dell’Angelo”.

carnaval-de-venetia-istorie-taur-manifestatii.jpgcarnaval-costume.jpgcarnaval-de-venetia-istorie.jpg

Prima dintre ele consta in “construirea” a doua piramide umane, ce reprezentau principalele factiuni venetiene: castelanii (marinari si constructori de vase, ce locuiau in districtul Sestiere di Castello, San Marco si Dorsoduro) si “nicolotti” (cei mai multi erau pescari si locuiau in apropierea bisericilor San Nicolo dei Mendicoli, San Paolo si zonei Cannareggio ).

“Vollo dell’ Angelo” (mai cunoscuta sub numele de “Zborul Turcului”) aminteste de o acrobatie executata la un inceput de un turc si ulterior de un voluntar dintre cei ce lucrau la realizarea arsenalului venetian (cunoscut sub numele de “Arsenalotti”). Aceasta era executata prin urmatoarele miscari: de pe o barja ancorata in zona San Marco, acrobatul se catara pe o funie agatata de clopotul unei biserici; dupa ce executa un balans deasupra apei, acesta cobora de-a lungul balconului palatului ducelui Foscara, oferind apoi flori si recitandu-i versuri dogelui.

Nota obtinuta:
9.1 (9 voturi)
4748 vizite
Noteaza si tu acest articol:
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Postat de: Alina-Nedelcu Luni, 21 Februarie 2011

Etichete pentru acest articol:

carnaval, carnaval-de-la-venetia, costume-de-carnaval, carnaval-venetia



S-ar putea sa va intereseze si:

De-a lungul timpului, in jurul Sfantului Nicolae s-au tesut diverse legende. Ceea ce se [..]
citeste si comenteaza
Cand spui “toamna”, este aproape imposibil sa nu o asociezi cu aroma prunelor coapte, [..]
citeste si comenteaza
Nu a trecut prea mult timp de cand am avut ocazia sa “patrundem” (chiar daca numai [..]
citeste si comenteaza
Mentinerea traditiilor legate de Craciun si Anul Nou apare mai mult legata de zonele [..]
citeste si comenteaza

De acelasi autor:

Cu siguranta ati citit in articolele precedente despre istoria perucii in Roma antica si in [..]
citeste si comenteaza
Cum vremea concediilor a sosit, cei mai multi dintre noi aleg sa-si petreaca cel putin o parte a [..]
citeste si comenteaza
„Ciocolată”: termen sinonim cu desfatare, energizare, deliciu. Ce poate fi mai bun decat să [..]
citeste si comenteaza
In ultimele doua articole editate de mine, am avut ocazia sa va introduc in fascinantele traditii [..]
citeste si comenteaza

comentarii:

Adauga comentariu

Care este varsta ta, cititoare a portalului www.femeiastie.ro?

  • - 10 ani
  • 11 - 14 ani
  • 15 - 18 ani
  • 19 - 24 ani
  • 25 - 30 ani
  • 31 - 35 ani
  • 36 - 40 ani
  • 41 - 45 ani
  • 46 - 50 ani
  • 50 + ani

vezi rezultate