De sa mancam in stil mediteranean

I s-au adus numai vorbe bune. Ca reduce riscul bolilor de inima, al obezitatii, al unor boli cronice (Alzheimer), ba chiar al cancerului. Dieta mediteraneana, pusa in capat de lista, este la mare cautare. Savoarea fructelor  bine alese, bogate in antioxidanti, parfumul vinului rosu, care musteste de sanatate, aroma preparatelor din fructe de mare sunt cateva dintre motivele pentru care se aduna tot mai multi meseni la o masa cu specific mediteranean.

 

Stil de viata sanatos

Punand accentul pe consumul de fructe, legume, vegetale, cereale integrale si grasimi sanatoase, dieta mediteraneana poate fi usor extrapolata la un stil de viata sanatos. Reuseste sa aduca ceea ce nu poate sa faca multe dintre diete: echilibrul interior. Alimentele sanatoase vin in cantitati moderate si aduc nutrientii necesari unei bune functionari a organismului.

Baza dietei o constituie, asa cum am mai spus, fructele, vegetalele, legumele, cerealele integrale, uleiul de masline, ca si sursa de grasimi sanatoase, fasole, nuci, seminte si ierburi. Urmatorul nivel este reprezentat de peste si fructe  de mare. Apoi, carnea de pasare (a se consuma de doua ori pe saptamana), oua (nu mai mult de patru), branza si iaurt, Iar ultimul nivel al Piramidei Dietei Mediteraneene este reprezentat de carnuri si dulciuri.

Ultimul nivel are o importanta redusa, in sensul ca, dulciurile si carnea grasa trebuie evitate, cu alte cuvinte aceste alimente se vor consuma rar. Cat priveste carnea de pasare, va inlocui carnea rosie, care nu-si va face aparitia in farfurie mai mult de o data pe luna. Lactatele vor fi selectionate cu grija inainte de a fi consumate, se vor alege numai cele cu putine grasimi, de exemplu cu 1% grasimi. Pestele, ca si sursa de proteine de calitate, se va consuma, chiar si fructele de mare, de cel putin doua ori pe saptamana.

Cerealele integrale, semintele, nucile, fasolea, fructele, legumele si vegetalele nu vor  lipsi din meniul zilnic. Gatite prin metode sanatoase (pe gratar, la cuptor, la aburi), asezonate cu sosuri cu putine grasimi, servite alaturi de un pahar de vin rosu (dar nu mai mult de doua pe zi), si in farfurii nu prea mari, se pot crea, fara mari probleme, meniuri sanatoase care sa respecte regulile dietei. Cat priveste gatitul, la ordinea zilei sta uleiul de masline (de preferinta extravirgin), ca si sursa importanta de antioxidanti si grasimi mononesaturate, care scad riscul bolilor de inima.

Secretele dietei: antioxidantii, fitochimicalele, fibrele si grasimile sanatoase

Nucile, uleiul de masline, semintele, pestele si fructele de mare toate au in ceva in comun: grasimile sanatoase. Fructele de mare, de altfel, foarte recomandate au grasimi omega 3, care scad riscul bolilor de inima. Pestele gras se poate lauda si el cu acelas tip de grasimi.

Nucile, semintele si uleiul de masline contin grasimi mononesaturate, care scad riscul bolilor de inima. In plus, uleiul de masline creste nivelul de colesterol bun.

Pe de alta parte, stau antioxidantii. Importante surse de antioxidanti sunt: fructele intens colorate, vinul rosu, uleiul de masline, condimentele  etc. Fibrele, cele care regleaza digestia pentru ca noi sa nu avem probleme, se gasesc in: cereale integrale, fructe si legume. Iar fitochimicalele, in special, in vegetale, legume.

Toti acesti nutritrienti au fost invocati de specialisti pentru numarul mic de decese, din pricina bolilor de inima, in tarile cu iesire la Marea Mediterana.

Consumul variat de alimente sanatoase, dar care sa se incadreze in Piramida Dietei Mediteraneene, sub forma de portii moderate, alaturi de un program de sport riguros garateaza longevitatea.

Nota obtinuta:
10 (13 voturi)
2980 vizite
Noteaza si tu acest articol:
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Postat de: Andreea-Stama Luni, 13 Septembrie 2010

Etichete pentru acest articol:

dieta meditereaneana, diete, retete culinare, gastronomia greceasca



S-ar putea sa va intereseze si:

Alimentele care se consuma in zilele noastre sunt, in cea mai mare parte, procesate si [..]
citeste si comenteaza
Se apropie Ziua Indragostitilor si cred ca multi se streseaza in cautarea cadoului [..]
citeste si comenteaza
Ne ferim de ciocolata pentru ca are un aport caloric ridicat insa ea ne fereste de stres, [..]
citeste si comenteaza
Nu mai cititi si a doua oara, n-am scris gresit, chiar vedeti bine. [..]
citeste si comenteaza

De acelasi autor:

Timpul trece pentru toti dintre noi. La unii asta se vede mai rau, la altii mai putin. [..]
citeste si comenteaza
Se zice ca nimic nu-i mai important decat sanatatatea. Dar, oare cati dintre noi intelegem asta cu [..]
citeste si comenteaza
Daca multi dintre barbati nu ar face asta, catalogand gestul ca pe un moft, femeile s-au obisnuit [..]
citeste si comenteaza
Traim in era vitezei, facem lucrurile pe fuga, si adesea nu ne mai ramane timp si pentru noi. [..]
citeste si comenteaza

comentarii:

Adauga comentariu

Care este varsta ta, cititoare a portalului www.femeiastie.ro?

  • - 10 ani
  • 11 - 14 ani
  • 15 - 18 ani
  • 19 - 24 ani
  • 25 - 30 ani
  • 31 - 35 ani
  • 36 - 40 ani
  • 41 - 45 ani
  • 46 - 50 ani
  • 50 + ani

vezi rezultate