De sa mancam in stil mediteranean

I s-au adus numai vorbe bune. Ca reduce riscul bolilor de inima, al obezitatii, al unor boli cronice (Alzheimer), ba chiar al cancerului. Dieta mediteraneana, pusa in capat de lista, este la mare cautare. Savoarea fructelor  bine alese, bogate in antioxidanti, parfumul vinului rosu, care musteste de sanatate, aroma preparatelor din fructe de mare sunt cateva dintre motivele pentru care se aduna tot mai multi meseni la o masa cu specific mediteranean.

 

Stil de viata sanatos

Punand accentul pe consumul de fructe, legume, vegetale, cereale integrale si grasimi sanatoase, dieta mediteraneana poate fi usor extrapolata la un stil de viata sanatos. Reuseste sa aduca ceea ce nu poate sa faca multe dintre diete: echilibrul interior. Alimentele sanatoase vin in cantitati moderate si aduc nutrientii necesari unei bune functionari a organismului.

Baza dietei o constituie, asa cum am mai spus, fructele, vegetalele, legumele, cerealele integrale, uleiul de masline, ca si sursa de grasimi sanatoase, fasole, nuci, seminte si ierburi. Urmatorul nivel este reprezentat de peste si fructe  de mare. Apoi, carnea de pasare (a se consuma de doua ori pe saptamana), oua (nu mai mult de patru), branza si iaurt, Iar ultimul nivel al Piramidei Dietei Mediteraneene este reprezentat de carnuri si dulciuri.

Ultimul nivel are o importanta redusa, in sensul ca, dulciurile si carnea grasa trebuie evitate, cu alte cuvinte aceste alimente se vor consuma rar. Cat priveste carnea de pasare, va inlocui carnea rosie, care nu-si va face aparitia in farfurie mai mult de o data pe luna. Lactatele vor fi selectionate cu grija inainte de a fi consumate, se vor alege numai cele cu putine grasimi, de exemplu cu 1% grasimi. Pestele, ca si sursa de proteine de calitate, se va consuma, chiar si fructele de mare, de cel putin doua ori pe saptamana.

Cerealele integrale, semintele, nucile, fasolea, fructele, legumele si vegetalele nu vor  lipsi din meniul zilnic. Gatite prin metode sanatoase (pe gratar, la cuptor, la aburi), asezonate cu sosuri cu putine grasimi, servite alaturi de un pahar de vin rosu (dar nu mai mult de doua pe zi), si in farfurii nu prea mari, se pot crea, fara mari probleme, meniuri sanatoase care sa respecte regulile dietei. Cat priveste gatitul, la ordinea zilei sta uleiul de masline (de preferinta extravirgin), ca si sursa importanta de antioxidanti si grasimi mononesaturate, care scad riscul bolilor de inima.

Secretele dietei: antioxidantii, fitochimicalele, fibrele si grasimile sanatoase

Nucile, uleiul de masline, semintele, pestele si fructele de mare toate au in ceva in comun: grasimile sanatoase. Fructele de mare, de altfel, foarte recomandate au grasimi omega 3, care scad riscul bolilor de inima. Pestele gras se poate lauda si el cu acelas tip de grasimi.

Nucile, semintele si uleiul de masline contin grasimi mononesaturate, care scad riscul bolilor de inima. In plus, uleiul de masline creste nivelul de colesterol bun.

Pe de alta parte, stau antioxidantii. Importante surse de antioxidanti sunt: fructele intens colorate, vinul rosu, uleiul de masline, condimentele  etc. Fibrele, cele care regleaza digestia pentru ca noi sa nu avem probleme, se gasesc in: cereale integrale, fructe si legume. Iar fitochimicalele, in special, in vegetale, legume.

Toti acesti nutritrienti au fost invocati de specialisti pentru numarul mic de decese, din pricina bolilor de inima, in tarile cu iesire la Marea Mediterana.

Consumul variat de alimente sanatoase, dar care sa se incadreze in Piramida Dietei Mediteraneene, sub forma de portii moderate, alaturi de un program de sport riguros garateaza longevitatea.

Nota obtinuta:
10 (13 voturi)
3070 vizite
Noteaza si tu acest articol:
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Postat de: Andreea-Stama Luni, 13 Septembrie 2010

Etichete pentru acest articol:

dieta meditereaneana, diete, retete culinare, gastronomia greceasca



S-ar putea sa va intereseze si:

Din ce in ce mai multi copii se confrunta cu problema obezitatii. Care sunt cauzele si [..]
citeste si comenteaza
Ciocolata neagra ne mentine tineri, dar ne face si mai destepti. Un studiu american a [..]
citeste si comenteaza
Pomelo a intrat pe piata romaneasca de cativa ani si a reusit sa-si castige numerosi [..]
citeste si comenteaza
Alimentele care se consuma in zilele noastre sunt, in cea mai mare parte, procesate si [..]
citeste si comenteaza

De acelasi autor:

Sa vorbesti despre cure de ingrasare, in vreme ce tot mai multi dintre noi au probleme cu greutate [..]
citeste si comenteaza
Pesemne ati auzit de beneficiile ceaiului verde, de ce poate sa faca acesta pentru sanatate. Insa [..]
citeste si comenteaza
Traim in era vitezei, facem lucrurile pe fuga, si adesea nu ne mai ramane timp si pentru noi. [..]
citeste si comenteaza
I s-au adus numai vorbe bune. Ca reduce riscul bolilor de inima, al obezitatii, al unor boli [..]
citeste si comenteaza

comentarii:

Adauga comentariu

Care este varsta ta, cititoare a portalului www.femeiastie.ro?

  • - 10 ani
  • 11 - 14 ani
  • 15 - 18 ani
  • 19 - 24 ani
  • 25 - 30 ani
  • 31 - 35 ani
  • 36 - 40 ani
  • 41 - 45 ani
  • 46 - 50 ani
  • 50 + ani

vezi rezultate