Adolescenta, “varsta de aur”

doc1

Traversarea acestei perioade - a dolescentei - nu se face in mod lent, dimpotriva, tensionat, adeseori cu existenta unor conflicte si trairi dramatice, cu framantari interne pentru gasirea surselor de satisfacere a elanurilor, a aspiratiilor.

 

Diversitatea dezvoltarii psihice in perioada adolescentei  (17 - 18 ani)  genereaza noi conduite si noi modalitati de relationare cu cei din jur, forme originale de intelegere si adaptare.

Adolescentul este un nonconformist si un luptator activ pentru indeplinirea dorintelor sale, un original in adaptarea solutiilor urmarite, in modul de a privi si de a se adapta la lumea inconjuratoare. Acestea sunt o parte din motivele pentru care adolescenta este o perioada atat de controversata.

Astfel, adolescenta este apreciata in mod diferit de catre specialisti, fiind numita "varsta de aur", "varsta ingrata", "varsta marilor elanuri", "varsta dramei", "varsta crizelor", "anxietatii, nesigurantei, insatisfactiei", “varsta contestatiei, marginalitatii, subculturii" s.a. Asadar, adolescenta este privita nu numai prin prisma conceptiei autorilor respectivi, ci si ca o interpretare a conditionarilor si transformarilor multiple ce intervin in perioada respectiva a vietii.

 

In aceasta perioada independenta este dobandita in buna masura sau este pe cale de a fi dobandita, ceea ce duce la dezvoltarea personalitatii si afirmarea tanarului prin stiluri personale in conduite. Interesul pentru viata social-culturala creste si se nuanteaza, ca si pentru dobandirea unui statut profesional cat mai complex.     

 

Luand in consideratie aspectele generale ale intregii perioade, se pot evidentia o serie de caracteristici ce iau o nota de specificitate in raport cu celelalte etape ale varstelor umane. Astfel, printre cele mai semnificative subliniem dezvoltarea constiintei si a constiintei de sine, in care sunt implicate identitatea egoului si plasarea subiectului in realitate.

 

Adolescentul este confruntat, obiectiv si subiectiv, cu schimbari multiple legate de maturizarea sexuala si de descoperirea dimensiunilor realitatii sociale. Demnitatea si onoarea, la care aspira atat de mult, sunt influentate de experientele personale si de acumulari in plan socio-cultural si profesional.

 

Apartenenta la o anumita familie si la un anumit grup presupune adaptarea si depasirea situatiilor infantile, frustrante, de nesiguranta si de dependenta. Identitatea vocationala se cupleaza la acestea si se bazeaza pe stabilitatea trasaturilor de personalitate in care cerinta de exprimare aptitudinala se atitudinala devine conditie a afirmarii. Din aceasta perspectiva, E.Erikson a analizat specificul adolescentei in care constituirea identitatii personale, cu accent pe implicarea constiintei de sine, devine punctul central interpretativ si de evidentiere a caracteristicilor ce o definesc.

 

In dezvoltarea constiintei de sine, imaginea corporala contribuie la oganizarea identificarii caracteristicilor organice pe care adolescentul incearca sa le perceapa in amanuntime si cu un fel de admiratie, ceea ce da o nota de usor narcisism. W.James a subliniat dialectica dezvoltarii constiintei de sine si a distantei ce se creeaza intre "eu" si "sine".

 

Ce este personalitatea?

Personalitatea este alcatuita dintr-un nucleu format din eu si sine, ceea ce ii da un caracter de dualitate. Eul este cel ce cunoaste si este constient, iar sinele reprezinta latura cunoscuta. Sinele poate fi material si se refera la tot ceea ce poseda persoana social, in care este implicat rolul si statutul cu identitatea ce o formeaza si, in fine, sinele spiritual ca expresie a activitatii psihice in care se remarca "sanctuarul emotiilor si dorintelor".

 

In toate cele trei ipostaze, perceptia de sine a adolescentului poate imbraca o forma negativa sau pozitiva. Cand intervin esecuri in adaptare (scolara sau profesionala) sau cand estimatia de sine este joasa, tanarul se subestimeaza. Acesta nu  mai are incredere in fortele proprii, nu manifesta initiativa si perseverenta in activitatea sa. Pe fondul unor succese si a expectantei de sine inalte, manifesta incredere, putere de actiune, dorinta de a invinge dificultatile, autoconstiinta onoarei si datoriei etc. In obtinerea acestor imagini, adolescentul se raporteaza la cei din jur si ia in consideratie atitudinea acestora fata de el. Matricea relatiilor socio-culturale este perceputa convergent sau divergent si provoaca proiectia trasaturilor ce le are fiecare. Este ceea ce H. Wallon intelegea prin exprimarea relatiei dintre eu sau sine si "alter", care contribuie la dimensionarea identitatii si identificarii.

 

Adolescentul incearca, cu infrigurare, sa se cunoasca si sa se autoevalueze in raport cu realizarile sale si ale altora. El se intreaba, adeseori, "cine sunt eu?", iar raspunsurile ce si le da se bazeaza pe maturizarea intelectual - afectiva foarte evidenta  pentru unii adolescenti.

 

Asa se face ca unii adolescenti sunt dornici de autodepasire, sunt in permanenta stare de cautare, nu sunt multumiti de ceea ce fac, manifesta tendinte spre perfectionism, in timp ce altii, sunt mai impacati  in ceea ce fac si au realizat, sunt mai docili si se orienteaza in adaptare prin ceea ce ii spun altii ca trebuie urmat.

Adolescentul trebuie sa fie sustinut permanent de catre parintii, familie cadre didactice. El trebuie inteles, incurajat si indrumat  in actiunile sale de cautare.

 

Un articol de: Daniela Voicu

Nota obtinuta:
9.5 (26 voturi)
2808 vizite
Noteaza si tu acest articol:
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Postat de: Redactor-Colaborator Marţi, 08 Mai 2012

Etichete pentru acest articol:

psihologie, perioada adolescentei



S-ar putea sa va intereseze si:

In functie de ce perioada alegi pentru a sta acasa dupa ce ai nascut, unul sau doi ani, [..]
citeste si comenteaza
Traim intr-o societate in care valorile nu mai conteaza, in care kitsch-ului si [..]
citeste si comenteaza
Familie cu doi copii, cautam bona si menajera care sa lucreze 10 ore pe zi, oferim 5 [..]
citeste si comenteaza
Stim ca educatia copilului tau este cea mai importanta; la fel si modul in care el isi [..]
citeste si comenteaza

De acelasi autor:

Pentru mine expresia aceasta a devenit aproape un cliseu. Primul meu gand cand ma trezesc [..]
citeste si comenteaza
Reprezentant al realismului psihologic, Knut Hamsun(1859-1952) este un scriitor norvegian distins [..]
citeste si comenteaza
Ne-am saturat sa fim subalterni, dorim si noi sa avem propria afacere si nu pentru a fi sefi, ci [..]
citeste si comenteaza
Un oras fara cladiri extraordinare, fara cluburi super de fite, fara agitatia specifica oraselor [..]
citeste si comenteaza

comentarii:

Adauga comentariu

Care este varsta ta, cititoare a portalului www.femeiastie.ro?

  • - 10 ani
  • 11 - 14 ani
  • 15 - 18 ani
  • 19 - 24 ani
  • 25 - 30 ani
  • 31 - 35 ani
  • 36 - 40 ani
  • 41 - 45 ani
  • 46 - 50 ani
  • 50 + ani

vezi rezultate