Alegerea liceului, o decizie pe termen lung
Sistemul de invatamant, adesea blamat si pus la zid, ofera totusi absolventilor de gimnaziu multiple posibilitati.
Printr-o simpla comparatie, inainte de anii ’90 admiterea la liceu presupunea o serie de rigori: examene de “treapta” la terminarea clasei a VIII-a dar si a X-a; optiunea se putea face pentru un singur liceu, iar numarul liceelor era mai mic (neexistand si varianta particulara acestora). Este adevarat ca in prezent sunt si minusuri prin care sistemele succesive de guvernamant si legislative au eliminat specializarile specifice anumitor licee (cum ar fi cel sanitar).
O problema care necesita atentie este aceea a modului in care alegem liceul la care vor invata copiii nostri, dupa definitivarea mediei finale de absolvire si a examenelor de evaluare nationala. Spun ca si “noi” - parintii - trebuie sa participam la aceasta alegere deoarece noi suntem cei care observam inclinatiile, modul de a gandi, afinitatea catre anumite materii de studiu ale copiilor.
Alegerea liceului este un fenomen complex, el nu trebuie lasat la voia intamplarii, la criteriul distantei fata de casa sau doar a similitudinii mediilor de admitere din anii precedenti.
In general, la varsta de 13-14 ani, capacitatea decizionala si de discernamant a adolescentilor nu este pe deplin formata, asa ca noi, parintii, alaturi de profesori, trebuie sa ne implicam si sa ii sprijinim pe copii in alegerile lor. Cand optam pentru un anumit liceu trebuie sa tinem seama si de materiile care se vor preda in cursul anilor, de tezele care se vor da la anumite specializari ale profilului si chiar de materiile de bacalaureat. Alegerea gresita a unei specializari (in cadrul unui liceu) poate avea consecinte pe termen lung. Astfel, un elev care alege “filologie” (cu multe ore de limba romana si limba straina) va invata cu precadere anumite materii, spre deosebire de cei care au ales “matematica-fizica” sau profil “economic”. Si mai mult, exista inca anumite confuzii si dileme legate de specializari cum sunt “stiintele naturii” sau “stiinte sociale”, fiecare dintre acestea avand un caracter aparte, o anumita traiectorie catre invatamantul universitar.
La polul opus, liceele tehnlogice (industriale), la care mediile de admitere sunt simtitor scazute, raman condamnate din start la a nu avea statutul pe care il merita (acela de a oferi o specializare in domenii pe care societatea le cere; mecanica, constructii, etc).
Exista parinti care pot considera o rusine ca propriul copil sa invete intr-un liceu cu profil tehnic, desi inclinatiile acestuia sunt oarecum evidente catre acest tip de specializare. Si mai tarziu, acesti elevi, absolventi de licee renumite, nu se regasesc in societate, nu-si pot defini inca ce vor sa faca cu adevarat.
Indrumarea elevilor trebuie facuta cu tact deoarece de cele mai multe ori acestia se simt pierduti intre propiile decizii si ambitiile parintilor.
Postat de: Dalina-Maria-Andrei Miercuri, 11 Iunie 2014
alegerea liceului, profilul liceelor, invatamant liceal
S-ar putea sa va intereseze si:
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
De acelasi autor:
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
comentarii:
- Transformarea pielii cu retinal: ingredientul de 10 ori mai puternic decat retinolul
- Top 5 motive pentru care anvelopele de vara Barum sunt o alegere excelenta
- Cum sa-ti rambursezi creditul mai rapid: strategii eficiente
- Ce sa porti la o conferinta de afaceri: idei de tinute office chic
- Costul fatetelor dentare: cum poti sa iti planifici financiar pentru un zambet perfect?