Ce nu este creativitatea? Dezvoltarea personala a copiilor
Exista o mare lipsa de creativitate in activitatate scolara si prescolara a copiilor, cauzata de tiparele impuse de catre cadrele coordonatoare. Inteleasa pe dos, ca fiind o ora in care copilul modeleaza, deseneaza sau te miri ce mai impleteste acolo, creativitatea este redusa la termenul de recreatie.
Ori ea este mult mai mult. Nu este doar o ora in care, dupa sabloane exacte se ofera copilului culori spre a desena cu exactitate anumite aspecte. Nu este o ora in care toata lumea face in mijlocul paginii un copac din care frunze, un brad impodobit sau un ghiocel - dupa caz. Nu este o ora in care i se cere sa copieze in caiet niste note muzicale si sa sublinieze frumos ca sa arate bine caietul. Este mult, mult mai mult. In teorie. In practica, din pacate, creativitatea este inteleasa ca ora de facut sabloane, ora in care copilul are la dispozitie trei culori si trebuie sa se rezume la ele pentru ca un copac trebuie sa aiba doar verde, maron si putin galben. Altfel se va lovi de intrebarea "Unde ai vazut tu copac mov?" Este ora in care nu poate fi, de fapt, creativ, ci in care respecta niste alte standarde si sablone si are grija sa nu puna vreo culoare unde nu ar trebui sa fie pentru a nu o supara pe "doamna". La final, doamna aduna 10 lucrari identice pe care le agata la panou. Daca nu si-ar scrie numele pe planse, nu s-ar mai putea sti care a cui lucrare este. Creativitatea, aici, nu exista. Ora respectiva nu este o ora creativa, nici o ora cu profil artistic. Este doar o ora "bifata" in programa. Copilul nu ia, de fapt, contact cu arta, cu muzica, desenul, pictura si alte arte care nici macar nu sunt incluse in plan. Copilul doar face ce trebuie sa bifeze "doamna". Exceptie fac acele putine locuri speciale in care programa este exclusiv bazata pe creativitate, iar toate ativitatile, temele, exercitiile si orele de arta se desfasoara prin metode care imping copilul sa fie cu adevarat creativ si sa rezolve de la banalele jocuri pana la complexele exercitii de matematica, pe cale creativa. In rest, copilul are rareori sansa sa fie creativ. Iesitul din tipare este catalogat ca fiind "gresit", se soldeaza cu marginalizare, o discutie cu parintele pentru ca un brad de o alta culoare decat vrde semnaleaza un copil cu probleme de perceptie si tot asa...
Lucruri triste, dar adevarate si despre care vorbesc din experienta; lucruri care m-au facut sa renunt, in trecut, la cursurile pe care le tineam intr-un mediu atat de uitat in timp in care, in ultima instanta eram spionata prin geamul de la usa pentru ca "doamnele" nu intelegeau de ce se strang atatia copii la mine, de ce rad si vorbesc atat de tare si de ce eu le permit. N-am avut sorti de izbanda sa le explc ca tot ceea ce intampla ii face fericiti, ca vin in numar atat de mare pentru ca sunt intelesi, sunt liberi si pot sa creeze cu adevarat, iar apoi sa explice alegerea de a vedea un brad mov. Nu au putut intelege de ce comunicarea mea cu copiii era prin poezie sau cantec si de ce le permiteam sa povesteasca ziua lor in versuri. Era deja suspect faptul ca gaseam solutii si motivatie pentru temele de acasa prin jocuri de actorie si mi s-a cerut ca orele mele, oricat de creative sa-i tina pe copii "pe scaunele" si sa le impun sa imi spuna doamna si sarut-mana. Evident, nu am facut aceasta, comunicarea cu ei era buna, copiii abia ma asteptau, iar respectul lor fata de mine nu statea in scaunele si nici in "dumneavoastra si sarut-mana". Am refuzat sa tin orele de actorie si dezvoltare prin arta cu niste copii care stau cuminti in banci pentru ca nu despre asta era vorba si deja nu mai tineam un curs...normal. Cand am plecat mi-a parut rau pentru lucrurile frumoase pe care le faceau cei mici cu atat entuziasm. La scurt timp dupa aceea, au scos toate cursurile de arta din cadrul gradinitei, semn ca si cine a venit in urma mea i-a deranjat. Au ramas doamnele sa faca brazi impodobiti pe care copiii doar sa-i coloreze fara sa depaseasca dunga. Prefer, de atunci, sa imi tin atelierele in locuri care nu au legatura cu institutiile care refuza orice forma de autoeducare si sa dau o sansa celor mici sa inteleaga ce inseamna creativitatea si libertatea exprimarii artistice. Sper ca lucrurile sa se schimbe in timp, astfel incat toti copiii sa aiba posibilitatea sa se bucure de ceea ce au ei cel mai de pret: autenticitatea.
Postat de: Sorina-Corneanu Luni, 14 Martie 2016
ce inseamna creativitate
S-ar putea sa va intereseze si:
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
De acelasi autor:
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
comentarii:
- Cum poti alege rochia potrivita pentru un eveniment de tip cocktail?
- Strategii eficiente pentru imbunatatirea performantei masculine
- Rutina ideala de ingrijire a pielii cu produsele cosmetice Farmec
- Cum sa recunosti si sa tratezi cele mai comune probleme de piele la animalele de companie
- Mituri frecvente despre rinoplastie si adevarul din spatele lor