Profesor Carmen Margan despre promovarea limbii franceze in gradinitele din Lugoj

foto_Carmen_Margan

Asociatia francofila Lugoj se pune la mintea prescolarilor. In meseria de dascal, fiecare zi este o provocare. Universul scolar este prin definitie si inevitabil, dominat de provocari, din multe puncte de vedere. Si aceasta pentru ca educatia in sine inseamna schimbare si dezvoltare. „Cu ceea ce trebuie sa ramanem din scoala, atunci cand vom uita tot ce am invatat, este educatia.”..., spune o veche cugetare.

Carmen Margan, profesor titular cu gradul I, de franceza si engleza, la Scoala Nr. 2 din Lugoj, judetul Timis, a consiliat generatii de elevi cu personalitati diferite, avand mereu in minte si in suflet aceasta vorba cu talc. Pentru ea, satisfactiile au venit in mod firesc, ca o desavarsire si o rasplata pentru munca, dragostea si spiritualitatea cu care a stiut sa isi practice indeletnicirea de educator. Fiecare performanta scolara a discipolilor ei inseamna pentru Carmen Margan o si mai mare implinire. Fie ca a fost vorba de elevi olimpici cu premii importante la concursuri de limba engleza si franceza, fie de invatacei carora le-a insuflat pasiunea pentru limbi straine, continuandu-si formarea in acest domeniu, rezultatele obtinute reprezinta pentru dascalita lor o experienta care o recomanda. De altfel, Carmen Margan se simte pe deplin realizata profesional doar atunci cand toti elevii unei clase participa la procesul de predare-invatare, iar cunostintele noi le achizitioneaza in clasa.

 

Cine este Carmen Margan?

Carmen Margan s-a nascut pe 11 decembrie 1960 la Faget, in judetul Timis. Isi aduce aminte cu mare placere de vacantele copilariei petrecute in casa bunicilor, la Orastie. Dupa absolvirea cursurilor preuniversitare in orasul Lugoj, Margan este admisa in 1980 (in urma unui examen foarte dificil), la Facultatea de Filologie de la Universitatea din Timisoara. Isi ia licenta patru ani mai tarziu si imbratiseaza cariera pedagogica. In paralel cu activitatea in invatamant, Carmen Margan demareaza in 2004 si munca de cercetare in domeniul didacticii limbii franceze. Elaboreaza studii ce apar in diverse publicatii din tara si strainatate si participa la simpozioane nationale si internationale. Carmen Margan locuieste in prezent, la Lugoj, este casatorita si are doi copii.

 

FemeiaStie.ro: Cum si de ce ai ales invatamantul?

Prof. Carmen Margan: Am simtit ca mi se potriveste. De altfel, mama mea este tot profesoara, probabil ca mi-a insuflat dragostea pentru aceasta meserie. In plus, am un spirit de libertate foarte dezvoltat. Nu cred ca as fi putut lucra intr-un birou...Nu suport stereotipia, simt nevoia sa ies mereu din cotidianul anost, si cum altfel decat inconjurata de copii? Alaturi de ei sunt mereu la curent cu noul, intru in lumea lor, ascult muzica lor, dansam impreuna, ne petrecem o parte din timpul liber impreuna, facem drumetii, organizam excursii, tabere, activitati extrascolare, concursuri, serbari, mergem la teatru, vizitam muzee, tari straine...

Abia astept sa inceapa scoala dupa vacanta! Eu nu am avut concedii niciodata, doar vacante...

 

FemeiaStie.ro: Cum arata o zi de munca obisnuita pentru tine, avand in vedere ca esti cadru didactic, consilier educativ si responsabil in comisia pentru evaluarea si asigurarea calitatii?

Prof. Carmen Margan: Dimineata plec la scoala la ora 7.45, am cursuri pana la 13.00-14.00, de luni pana vineri, continui dupa cursurile obligatorii cu ore suplimentare de pregatire pentru elevii care doresc sa lucreze in plus pentru participarea la concursuri sau cu activitati recuperative pentru elevii cu ritm lent de lucru, alteori pregatim activitatile de proiect, articolele pentru revista scolii, repetitiile pentru serbari... In general, pe la ora 15.00-16.00 ma intorc acasa, pregatesc pranzul pentru familia mea, ma ocup de fiul meu cel mic ( cel mare e student), adica ii verific temele. Ma asez la computer si imi fac si eu „temele” pentru ziua urmatoare, imi verific corespondenta, mai „navighez” uneori. Seara, obligatoriu lecturez reviste in limbi straine, doar asa ma mentin in forma din punct de vedere profesional. Week-end-ul il dedic in general, activitatilor domestice. Probabil va intrebati cand mai am timp si pentru ceea ce numiti dumneavoastra „academic work”. In vacanta.

 

FemeiaStie.ro: “La chanson en classe de francais langue etrangere” si “Le francais dans le monde” sunt o altfel de carte de vizita a lui Carmen Margan. Am dori sa ni le prezinti pe scurt.

Prof. Carmen Margan: Sunt articole de didactica a limbii franceze pe care le public in tara si strainatate. « Le francais dans le monde » este una dintre cele mai importante reviste a profesorilor de limba franceza din lumea intreaga editata la Paris, iar faptul ca mi-au publicat un scenariu didactic este pentru mine o mare onoare si o recunoastere a activitatii mele de cercetare in domeniul didacticii.

 

FemeiaStie.ro: Esti membru in colectivul de redactie al mai multor publicatii. Despre ce publicatii este vorba?

Prof. Carmen Margan: Impreuna cu elevii din scoala redactam in fiecare an revista scolii, « 2 in general ». Eu ma ocup de pagina numita « Cultura si civilizatie ». De asemenea, am facut parte din colectivul de redactie al mai multor publicatii ce au constituit produse finale ale proiectelor ce se desfasoara in scoala noastra : brosura ”Stories”, in cadrul proiectului Comenius 1, brosura - „Step into...The Roman Empire”, revista „Stelutele Europei”, „Dictionar multilingv ilustrat”, „Discover European Food” - carte de bucate, „Teatru Forum Gest Stop!”–ghid pentru cadre didactice.

 

FemeiaStie.ro: In perioada 2006-2008 ai fost colaborator la Proiectul de granturi “Teatru-forum Gest Stop”. Care este legatura dintre publicatiile anterior mentionate si acest proiect? In ce a constat “Teatru-forum Gest Stop” si cui s-a adresat?

Prof. Carmen Margan: Proiectul a fost desfasurat in scoala noastra, cu participarea elevilor, cadrelor didactice si a adultilor participanti la spectacolele elevilor.

Teatru-forum sau teatrul opresatilor este o tehnica de teatru interactiva. Elaborata de catre regizorul de teatru Augusto Boal in Brazilia, aceasta tehnica teatrala isi propune sa transforme “monologul” pieselor traditionale de teatru intr-un “dialog” intre audienta si scena. In timp ce unii oameni fac teatru, spune Boal, noi toti suntem teatru. Vizand formarea, animatia si prevenirea privind unele teme sensibile, ea permite constientizarea mecanismelor de opresiune. Publicul care asista la un scenariu oprimant este invitat sa reactioneze , sa propuna solutii si sa le aplice pe scena. Piesa se reia, se joaca din nou, tinandu-se cont de propunerile publicului. Temele tratate in spectacolele de teatru opresatilor sunt dintre cele mai diverse: rasism, SIDA, droguri, violenta, alcool, emotii, etc.

 

Prin acest proiect ne-am propus realizarea si promovarea unui spectacol scolar prin metoda teatrului-forum. Acest proiect face parte din categoria proiecte care sprijina procesul de predare-invatare prin activitati extra-curriculare. Obiectivul a fost realizarea unui spectacol cu mesaj educativ de catre elevii Scolii cu cls. I-VIII Nr. 2 Lugoj, cu scopul de a revitaliza oferta formativa extracurriculara prin familiarizarea copiilor, dar si a cadrelor didactice referitor la beneficiile metodei teatrului social. Elevii si cadrele didactice implicate au participat la un training de formare si la o tabara de creatie, in cadrul careia a fost pregatit spectacolul jucat apoi, de elevi, in diferite locatii . Am redactat apoi, ghidul pentru formatori si s-a elaborat programa pentru un curs optional. Cei 102 elevi participanti au sustinut noua reprezentatii de teatru pentru sase sute de elevi din 12 scoli din oras si localitatile invecinate. A fost o experienta unica, inedita chiar, pentru elevii care s-au implicat direct in activitatile specific teatrale (scenariu, actorie, sonorizare, regie, scenografie) si au realizat activitati auxiliare (afise, invitatii, fotografii, interviuri, bannere, brosura).

 

FemeiaStie.ro: Te rugam sa ne vorbesti despre colaborarea pe care ai inceput-o in anul 2000 la proiectele „Comenius”.

Prof. Carmen Margan: Ma bucur ca mi-ati pus aceasta intrebare. Se vorbeste mult dar se stie putin despre aceste proiecte deosebit de eficiente in domeniul educational. Scoala noastra a participat la cinci astfel de proiecte, incepand cu anul 2000. Pe scurt, o scoala europeana elaboreaza un proiect in domeniul educatiei, pe care il desfasoara in colaborare cu alte scoli europene care doresc sa participe la proiectul respectiv. Practic, este vorba despre activitati comune desfasurate cu elevii (cam o activitate pe luna), stabilite de comun acord in cadrul meeting-urilor de proiect ce au loc de doua ori pe an, intr-una din scolile participante la proiect. Cadrele didactice participante la aceste meeting-uri au ocazia de a cunoaste sistemele de invatamant din tarile respective, participa la ore, fac comparatii, isi imbogatesc experienta didactica, iau contact cu aspectele de civilizatie si cultura a popoarelor europene, schimba opinii, idei...Toate aceste aspecte ale proiectelor Comenius contribuie la dezvoltarea profesionala a participantilor , reusind sa creeze legaturi si relatii de colaborari viitoare. Un astfel de proiect a dus la infratirea scolii noastre cu o scoala din Monopoli, Italia, a orasului nostru cu orasul Monopoli. Am realizat apoi doua schimburi scolare cu aceasta scoala (patru vizite reciproce), care s-au dovedit deosebit de fructuoase, in special pentru elevi.

 

In ceea ce priveste colaborarea mea la aceste proiecte, s-a intamplat firesc, avand in vedere specialitatea mea ( limbile straine). La inceput, prezenta mea a fost o necesitate, in principal pentru a usura comunicarea intre participantii la proiect. Oficial, limba vorbita este limba engleza. Practic, se vorbesc toate limbile. La primele intalniri eram foarte solicitata, mai apoi oamenii au invatat sa se descurce singuri, chiar daca nu stiau limba engleza. Italienii vorbesc bine franceza, francezii, si ei vorbesc bine franceza, maltezii vorbesc italiana, spaniolii inteleg mai degraba franceza... Au fost si momente cand fiecare a vorbit in limba lui si sa stiti ca ne-am inteles. Dupa atatia ani, am invatat o limba comuna, limba „Comenius”. Glumesc, evident.

 

Pe langa activitatile extrascolare, elevii au avut ocazia sa intre in legatura cu elevii scolilor participante la proiect, sa comunice cu ei pe Internet, sa primeasca informatii despre modul lor de viata, obiceiuri, sarbatori, sistemul scolar, modul in care isi petrec timpul liber, pasiuni, dorinte, aspiratii.

 

Fiecare proiect cuprinde o sectiune de realizare de produse finale legate de tema proiectului respectiv: brosuri, ghiduri turistice, dictionare, reviste scolare, jocuri, prezentari Power Point. Toate aceste produse sunt realizate de elevi sub indrumarea cadrelor didactice. Informatiile circula pe Internet, sunt adunate si constituie baza de date pentru produsele finale.

 

FemeiaStie.ro: Cum ai descrie proiectele Brancusi si Grigorescu-Vuia? Cum au demarat? Cine au fost cei care au participat la realizarea lor?

Prof. Carmen Margan: Proiectul „Famous People” este unul dintre produsele finale ale proiectului Comenius „ Let’s discover Europe using new technologies” (2006-2009). Fiecare tara participanta (Italia, Franta, Malta, Polonia, Spania, Letonia, Romania, Portugalia) a pregatit un astfel de proiect. La ultima intalnire de la Jesi, Italia (mai 2009), elevii din fiecare tara participanti la meeting si-au prezentat proiectele. Lucrarile finale vor fi postate pe Internet .

 

Elevii scolii noastre (cei care au dorit) au pregatit prezentari in programul Power Point, prezentari realizate in Centrul de Documentare si Informare al scolii, sub indrumarea cadrelor didactice. S-a lucrat pe echipe (de cate doi elevi). Elevii au folosit noile mijloace de comunicare si informare (computerul, Internetul) pentru a culege informatiile si imaginile de care aveau nevoie. Au fost trei sectiuni: „Scriitori romani renumiti”, „ Pictori si sculptori romani”, „ Oameni de stiinta romani”. S-a organizat un concurs , iar castigatorii (2 elevi) au realizat proiectul comun (prezentarea finala ce a cuprins selectii din toate proiectele elevilor), au tradus in limba engleza informatiile scrise, si l-au prezentat la meetingul de proiect de la Jesi, Italia.

 

FemeiaStie.ro: Numeste-ne cateva dintre articolele stiintifice al caror autor esti. Ce reviste de specialitate nationale si internationale ti-au publicat aceste articole?

Prof. Carmen Margan: „La correspondance scolaire en classe de FLE” – CD cu lucrarile prezentate in cadrul simpozionului international „Les moyens de communication entre les jeunes”, Lugoj, 2007 ;

„Noile tehnologii de informare si comunicare in ora de limba franceza-limba straina”

„Les documents télévisuels en classe de FLE” „ - C.D. cu lucrarile prezentate in cadrul simpozionului « Invatamantul contemporan pe coordonate europene », Lugoj, 2008 ;

„Le document de la civilisation dans la classe de français-langue étrangère”- publicatie cu lucrarile prezentate in cadrul simpozionului „Diversitate in traditie si cultura”, Bucuresti, 2008,

„Les nouvelles techniques d’information et de communication (NTIC) en classe de FLE”- CD cu lucrarile prezentate in cadrul simpozionului „Strategii didactice interactive”, Petrosani, 2003,

„Le document authentique en classe de FLE”- CD

„Sarbatoarea de Craciun in ora de limba franceza”- CD cu lucrarile simpozionului „Craciunul in context european”, Lugoj, 2008 ,

„L’Internet en classe de FLE” - CD

„Le document de type „Témoignage” en classe de FLE

„Larticle de presse écrite en classe de fle”-

„Sur le pont d’Avignon”- fiche d’exploitation pédagogique – revista „Florile gandului”, dec. 2008,

„Projet didactique”- revista „Actori pe scena educatiei” , nr.23, 2008,

„Faits de culture et civilisation françaises à travers le texte littéraire”- revista „Congruente”, Simian, 2008,

„Suntem infratiti cu scoala...”- revista „2 in general”, 2008 ,

„La petite annonce”- fiche d’exploitation pédagogique, revista „Congruente”, nr. 21-22, decembrie 2008,

„ A vendre, à louer”- scénario pédagogique, revista „Le français dans le monde”, Paris, ianuarie 2009 .

 

FemeiaStie.ro: Ai luat parte la proiecte de parteneriat cu Politia Lugoj, Directia de Asistenta Sociala si Comunitara Lugoj, Casa de cultura a municipiului Lugoj, Biblioteca Muncipala, Cabinetul scolar, Consiliul local. Cui se adreseaza aceste proiecte? Ce finalitate au avut?

Prof. Carmen Margan: Proiectele cuprind activitati in parteneriat cu aceste institutii. Obiectivele acestor parteneriate sunt legate de procesul educational, in general. Organizam activitati cu elevii si parintii, concursuri, dezbateri, vizionari de spectacole, expozitii, excursii, participam la workshop-uri pe teme diverse. Toate aceste activitati extrascolare vin in completarea activitatilor scolare menite sa formeze insusirile intelectuale, morale si fizice ale personalitatii elevilor, intr-un cuvant educatia lor.

 

FemeiaStie.ro: Ce subiecte ai abordat si cu ce rezultate, la simpozioanele la care ai participat cu comunicari stiintifice?

Prof. Carmen Margan:  Subiectele abordate de mine sunt de didactica a limbii franceze. Simpozioanele nu sunt concursuri cu rezultate materializate in premii. In schimb, experienta castigata este de neinlocuit. Sunt sectiuni diferite, organizate in functie de tema abordata. Dezbaterile ofera ocazia fiecarui participant de a-si prezenta cercetarea efectuata si de a disemina noi abordari in domeniul educational. Aceste simpozioane se organizeaza in Romania, de cativa ani. Ele constituie o modalitate de a ne informa si a dezbate teme de interes general in domeniul educatiei. Toate lucrarile participantilor sunt publicate, accesul la dezbaterea generala fiind astfel facilitat.

 

FemeiaStie.ro: Ai primit Diploma de excelenta din partea Inspectoratului Scolar al Judetului Timis, in 2007. Ce realizari ti-au fost recunoscute prin decernarea acestei diplome?

Prof. Carmen Margan: Diploma de excelenta se acorda cadrelor didactice cu rezultate deosebite in activitatea didactica. Se ia in considerare activitatea cadrului didactic din toate punctele de vedere - scolara, extrascolara, de cercetare, sociala.

 

FemeiaStie.ro: Ce implica in cazul tau, calitatea de membru al Asociatiei Lugoj-Orleans?

Prof. Carmen Margan:  Sub aceasta titulatura, Asociatia Lugoj-Orleans a functionat intre anii 2000-2007. Incepand cu anul 2009, se numeste Asociatia francofila Lugoj. In primii ani , membri asociatiei s-au ocupat , in mod special, cu activitati de colectare si repartizare in scolile din Lugoj a mijloacelor scolare donate de Asociatia Orleans-Lugoj. La Orleans, orasul infratit cu orasul nostru, asociata organiza campanii de strangere de fonduri pentru achizitionarea de materiale scolare, mobilier scolar, fond de carte, pentru scolile din Lugoj. Noi, la Lugoj, aveam sarcina de a repartiza aceste donatii in functie de nevoile fiecarei scoli.

Am profitat de calitatea mea de membru al acestei asociatii si am reusit sa realizez o colaborare cu Colegiul Louis-Guilloux din Orleans. Am initiat o corespondenta scolara intre elevii scolii noastre si elevii din Orleans. Am mers chiar mai departe si am reusit sa efectuam un schimb scolar. Elevii scolii noastre au avut astfel, ocazia de a vizita in anul 1995 orasul Orleans, fiind gazduiti de corespondentii lor.

 

Tot in cadrul asociatiei, organizam si participam la vizitele delegatiei franceze din Orleans la Lugoj, cu diferite ocazii - Ziua Lugojului, transporturile umanitare, Ziua Nationala a Romaniei. In mai 2003, la invitatia Asociatiei din Orleans, am facut parte din delegatia lugojeana invitata la sarbatoarea specifica orasului Orleans, „Les fêtes de Jeanne d’Arc”.

 

De doi ani, noua asociatie in colaborare cu cea de la Orleans si-a schimbat obiectivele. Avem in vedere, in principal, activitati de promovare a limbii franceze in randul institutiilor de invatamant primar. Concret, este vorba despre implementarea unui program de initere in cunoasterea limbii franceze desfasurat in gradinitele din Lugoj, de catre voluntari din randurile elevilor de liceu sau ale profesorilor de limba franceza .

 

FemeiaStie.ro:  Te rugam sa ne dai o definitie a educatiei.

Prof. Carmen Margan: Educatia unei persoane reflecta totalitatea calitatilor sale intelectuale, morale si fizice. Cand spunem despre cineva ca este educat, intelegem ca personalitatea sa este caracterizata de multe calitati. Dar ce facem cu defectele? Exista oare om fara defecte? Nu cred, de aceea consider ca educatia mai inseamna si abilitatea de a ne constientiza defectele si de a ni le asuma. Tot prin educatie invatam sa luptam contra defectelor noastre, chiar daca, uneori, lupta este foarte grea. Educatorii, adica noi, profesorii, avem aceasta dificila responsabilitate, de a forma educatia tinerilor. Aceia care nu au in vedere decat formarea intelectuala a elevilor , consider ca esueaza in munca lor de educatori.

 

FemeiaStie.ro: In prezent esti implicata in vreun proiect? Daca da, te rugam sa ne descrii in cateva cuvinte in ce consta.

Prof. Carmen Margan: Tocmai m-am reintors de la ultimul meeting al proiectului Comenius - „Sa descoperim Europa utilizand noile tehnologii”. Cu siguranta vor urma si altele...

 

FemeiaStie.ro: Ce planuri de viitor ai?

Prof. Carmen Margan: Intentionez sa redactez o carte de didactica a limbii franceze, unde sa adun toate articolele si lucrarile mele de pana acum. De asemenea, am de gand sa deschid un birou de traduceri.

 

FemeiaStie.ro: Ce recomandare ai dori sa le faci tinerilor care doresc sa aleaga o cariera in invatamant?

Prof. Carmen Margan: Este o meserie care poate oferi multe satisfactii. Implinirile sunt mai degraba, spirituale decat materiale. Deci, daca iubiti copiii si va simtiti fericiti printre ei, merita sa intrati in lumea lor. Daca nu, mai bine renuntati, pentru ca nu veti fi doar voi nefericiti, ci si elevii vostri, care nu va vor ierta niciodata. Si ar fi o povara pe care nu ati putea sa o duceti!

 

FemeiaStie.ro: Dar elevilor tai?

Prof. Carmen Margan: Elevilor mei? In clipa in care am incetat a mai fi copii, vom fi morti deja.”Sa fie ei insisi. Sa fie sinceri si veseli mereu. Sa incerce sa vada la cei din jur doar calitatile, nu defectele. Sa nu le treaca o zi fara sa spuna cuiva (oricui - mamei, tatalui, bunicilor, prietenilor) “te iubesc” sau “mi-esti drag”. Sa nu uite sa fie copii. Pentru ca, asa cum a spus marele nostru sculptor Constantin Brancusi , ”

 

FemeiaStie.ro: Ce hobby-uri ai?

Prof. Carmen Margan: Cant la ghitara din cand in cand, mult mai rar decat in adolescenta. Joc tenis de camp (vara), ping-pong si badminton in familie, dar si cu elevii. Nu prea ratez nicio ocazie sa calatoresc in tara sau in strainatate. Citesc mult, prefer biografii si reviste de actualitate (“Paris Match”). Iubesc nespus teatrul, sunt prezenta la mai toate spectacolele ce au loc pe scela teatrului din Lugoj (si nu sunt putine). Iubesc mult si dansul (dansez prin casa cand simt nevoia).

FamiliaMargan.JPG

FemeiaStie.ro: Cum iti petreci timpul liber?

Prof. Carmen Margan: Cu pasiunile.

 

FemeiaStie.ro: Ce mesaj ai dori sa le transmiti cititorilor nostri?

Prof. Carmen Margan: Sa citeasca revista dumneavoastra, in special acest interviu... Cred ca am reusit printre randuri, sa ofer o minireteta a fericirii.

 

Detalii despre lucrarile colocviilor din Lugoj: publicatie cu lucrarile colocviului „Théorie et pratique du français”, Rm.-Valcea, „CD cu lucrarile simpozionului « Gandind asemenea vorbim diferit”, cu lucrarile simpozionului „Comunicarea altfel”, Lugoj, 2008, cu lucrarile prezentate in cadrul simpozionului “Multiculturalitatea dimensiune europeana a vietii noastre”, Timisoara, 2008, La chanson en classe de FLE „ - C.D. cu lucrarile prezentate in cadrul simpozionului « Invatamantul contemporan pe coordonate europene », Lugoj, 2007; publicatie cu lucrarile prezentate in cadrul simpozionului « Invatamantul contemporan pe coordonate europene », Lugoj, 2006;

 

Un interviu realizat de: Octavian D. Curpas

Phoenix, Arizona, SUA

Nota obtinuta:
9.9 (16 voturi)
2922 vizite
Noteaza si tu acest articol:
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Postat de: Redactor-Colaborator Sâmbătă, 16 Iunie 2012

Etichete pentru acest articol:

colocvii limba franceza, limbi straine



S-ar putea sa va intereseze si:

Intre doua repetitii de spectacol, intre doua aparitii editoriale, intre doua proiecte de [..]
citeste si comenteaza
Ina Lolescu este un nume cu greutate in voluntariat. Si-a inceput experienta ca voluntar [..]
citeste si comenteaza
Pictura si desenul erau pasiunile ei inca de mica. In timp ce desena si concepea hainele [..]
citeste si comenteaza
"Englezul spune ca atunci cand iti doresti ceva, vei gasi o cale de a implini acea [..]
citeste si comenteaza

De acelasi autor:

De ce ne stresam? De ce mancam prea mult? Febra sarbatorilor a sosit! Afla ce greseli faci! [..]
citeste si comenteaza
Cele mai multe gospodine folosesc telina pentru a imbunatati gustul mancarii, insa este bine de [..]
citeste si comenteaza
In fitoterapie, clasificarea plantelor este importanta. [..]
citeste si comenteaza
Cu totii dorim a invata una, doua sau chiar trei limbi straine, ceea ce nu este deloc gresit. Dar [..]
citeste si comenteaza

comentarii:

Adauga comentariu

Care este varsta ta, cititoare a portalului www.femeiastie.ro?

  • - 10 ani
  • 11 - 14 ani
  • 15 - 18 ani
  • 19 - 24 ani
  • 25 - 30 ani
  • 31 - 35 ani
  • 36 - 40 ani
  • 41 - 45 ani
  • 46 - 50 ani
  • 50 + ani

vezi rezultate