De la Literatura la Religiile Indiei
Indienii nu au dorit sa se faca cunoscuti prin scrierile in proza, dar India a influentat fabula europeana, nu a fost o influenta masiva desi lumea isi inchipuia fel de fel de performante cand venea vorba de India.
Cel care rezuma filosofia Indiei este scriitorul grec Diogene Laertios in Vietile si doctrinele filosofilor.
Influentele religiei
Indirect, budismul, de exemplu, a influentat gandirea culturii Occidentale dar intrun mod indirect.
Arienii asezandu-se in India aduc cu ei niste sisteme religioase, Vedis (deoarece erau intemeiate pe Vede).
Vedele reprezinta un reper pe care toate sistemele religioase ale Indiei le confirma. Ele fiind in sine cea mai veche religie a Indiei. Despre Vede vorbim ca despre un oarecare politeism. Zeii sunt principalele fiinte care isi au prima existenta, propriile lupte. In diverse acceptiuni viata zeilor este divers descrisa dar fiecare zeu are viata la o esenta.
Nasterea zeilor
Indienii au alcatuit in Vede o teogonie (nasterea zeilor). Dyaus Pitar - Parintele zeilor- apare si in atributul lui ca Varuna – care inseamna zeul suveran.
In postura ca Dyaus Pitar este creatorul lumii, Varuna, creand lumea a emis o serie de principii transformarea lumii, schimbarea ei. A gandit lumea ca pe un fenomen aflat in continua schimbare, acest fenomen este numit Maya – varul Mayei apare ca manifestare, totul are o esenta si tine de dezvoltarea lumii.
Crearea lumii
Lumea se dorea sa fie creata, iar pentru creatie se dorea chiar sa se faca sacrificiul. Pe parcursul unei etape se consuma si se traduce pe sine, prin acest proces se naste. Iar prin dstrugere se ajunge la nasterea lumii. Lumea a fost creata pe sacrificiu si este marcata de sacrificiu.
Odata cu crearea lumii se nasc si doua categorii de zei, zeii Deva si zeii Asura, intre acestia se naste o competitie pentru suprematie. Cei mai iubiti sunt zeii Deva, acestia fiind si invingatorii iar ceilalti nu pot disparea, astfel devin zei rai- demoni
Lumea creata
Lumea odata creata va fi condusa de o triada de zei, exponenti la lumina, stralucire, cativa sunt :
Zeul Indra - cel mai curent in ipostaza de fulger, lumina taioasa, el distruge ca sa poata crea.
Zeul Agni, el este reprezentat de foc, la fel ca si fulgerul
Sarya este vazul in ipostaza solara tot pentru a distruge.
Sarcinile zeilor
Indra este cel mai popular, Veda inchinandu-i 250 de versuri. Zeu civilizator, se confrunta cu opusul sau, Vrta, un balaur care inchisese apele, oprea devenirea, oprea lumea sa se dezvolte. Sarcina lui Indra era uciderea balaurului.
Agni insemna foc, deci, este descris ca fiind zeu al sacrificiului, ca preot.
In lupta lor pentru cucerirea omenirii zeii beneficiaza de un stimul, de o modalitate de hranire pe nume saoma - apa a vietii - fiind de fapt o planta preparata. Ea le asigura nemurirea zeilor, cu ajutorul lor ei isi creau viitorul, desi zeii erau nemuritori.
A doua religie a Indiei - Brahmanismul
Brahmanismul este o replica data Vedelor, dar el nu contrazice Vedele.
S-a format aproximativ prin anul 1.000 i.Hr. impartind oamenii in caste (a preotilor, a sclavilor, a muncitorilor, a cavalerilor..)
Au ca texte fundamentale Vedele, dar interpretarea acestora nu este intotdeauna adevarata (adica ce spun vedistii). In mod current ei se bazeaza pe brahmane si upanisade.
Vedism versus Brahmanism
Gandirea religiilor are 2 grupe de intelegere, Vedismul a facut greseala de a gandi ca textele sacre pot fi posibile oricui. Pentru aceasta doar cei invatati, doar ei le inteleg concret. Astfel ei se impart in preoti si nepreoti.
Rolul preotului brahman
Brahmanismul spre deosebire de vedisti scot preotii pe primul plan. Ei administreau Biserica, politica, predau in scoli, si toate astea pentru ca ei erau cei alesi. Brahmanismul era o religie a preotilor si nimic nu se infaptuia fara preot pentru ca el cunostea « formula ». Credeau ca daca nu foloseau « formula » potrivita puteau crea o catastrofa, pentru ca o anume « formula » a creat universul. In cadrul slujbelor se incearca reconstruirea acestora, de aceea preotul era cel mai important.
Ei credeau ca universul este o aparenta, ca noi nu vedem adevarul, ca percepem prin simturi iar simturile ne mint continuu. Preotul fiind cel care stie sa ia valul, sa vada realitatea, sa vada ce e lumea si sa ajunga la zeu.
Sufletul in conceptia Brahmanistilor
Brahmanismul spune ca i se supune athman (sufletul individual) este ceea ce exista in om, omul are coordonata divina sortita sa se transmita pentru ca athman nu poate trai singur. El se incarneaza, se intrupeaza, vine in viata si face o serie de fapte in functie de aceste fapte incarnarea viitoare este mai buna sau mai rea. Cand athman este un brahman nu se mai reincarneaza. In fiecare viata athman vine cu o datorie pe care o poate sau nu rezolva, in caz de nu poate, mai vine o data.
Salvarea omeneasca vine in masura in care omul contempla cu sufletul trimis.
Va continua cu Budismul, Hinduismul si Janismul.
Postat de: Nicoleta-Curelea Vineri, 26 Martie 2010
Budismul, Hinduismul si Janismul, religiile Indiei
S-ar putea sa va intereseze si:
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
De acelasi autor:
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
citeste si comenteaza
comentarii:
- Transformarea pielii cu retinal: ingredientul de 10 ori mai puternic decat retinolul
- Top 5 motive pentru care anvelopele de vara Barum sunt o alegere excelenta
- Cum sa-ti rambursezi creditul mai rapid: strategii eficiente
- Ce sa porti la o conferinta de afaceri: idei de tinute office chic
- Costul fatetelor dentare: cum poti sa iti planifici financiar pentru un zambet perfect?