Ultimul templier de Raymond Khoury, fantezie si adevar dincolo de limite

20160429_190638

Captivanta pana la ultima pagina, "Ultimul templier" e genul de carte care te indeamna sa iti iei rucsacul in spate si sa incepi sa cauti adevarul pe cont propriu. Si totusi ... ai vrea sa stii adevarul in masura in care acesta ti-ar putea demola si ultima bucata de suflet? 

Legendele tesute de-a lungul secolelor in jurul cavalerilor templieri au fascinat numerosi istorici, arheologi si impatimiti ai fictiunii. Atat comorile materiale cat si secretul lor bine tainuit au fost cautate, speculate si ravnite. Pornind pe urmele tezaurului pierdut al templierilor si avand drept motto cuvintele intrigante ale papei Leon al X-lea – "Ne-a convenit de minune acest mit al lui Hristos" – Raymond Khoury reuseste sa creeze o poveste capabila sa puna la indoiala tot ceea ce s-a crezut a fi vreodata adevarat si sa loveasca cu forta unui tsunami devastator institutia cu cea mai mare influenta – Biserica.

Prologul cartii introduce cititorul in focul unui razboi crunt si sangeros. Ne aflam in sec. XIII in mijlocul bataliei cu musulmanii, cand Tara Sfanta a sfarsit in flacari. Cu inima grea si ochii goi, Martin de Carmaux si mentorul sau, Aimard de Villiers, parasesc campul de lupta pentru a duce in siguranta un cufar misterios al carui continut pare a fi esential pentru ordinul templierilor.

"In urma lor domnea infernul din care rasunau tipete de barbati, femei si copii, insotite pe fundal de rapaitul necontenit al tobelor."

Revenim in zilele noastre, in grandiosul New York City, in timpul unui eveniment de mare anvergura, organizat de Muzeul Metropolitan. Expozitia cu tematica "Comorile Vaticanului" a generat din partea guvernului american un grad de alerta ridicat, dar nedorind sa arate vreun fel de teama, metropola s/a angajat in sustinerea spectacolului. Celebritati, colectionari, reporteri, figuri politice, oameni cu influenta si conturi bancare uriase sunt prezenti la muzeu pentru a vedea cu ochii lor artefactele secrete ale Vaticanului.

"Gazduirea unui astfel de eveniment fusese un privilegiu exceptional pentru Muzeul Metropolitan, intrucat aproape niciunul dintre obiectele trimise de la Roma nu mai fusese prezentat publicului larg pana atunci."

Entuziasmul multimii este sporit de aparitia a patru cavaleri templieri calare ale caror chipuri nu pot fi vazute datorita coifurilor cu vizierele trase. Si daca la inceput toti cred ca este vorba despre show, atunci cand capul gardianului de la muzeu cade secerat de sabia unuia dintre cavaleri, groaza si panica se instaleaza cu rapiditate.

"Capul ofiterului cazu greoi la pamant si-ncepu sa se rostogoleasca hidos pe scarile de la intrare, lasand in urma lui o dara rosiatica de sange."

"Curand se iscara o-nvalmaseala si-o busculada din care nu mai razbatea nimic altceva decat urletele ingrozite de durere si spaima."

La prima vedere, scopul celor patru cavaleri pare a fi jaful deoarece acestia isi umplu saci cu exponate in timp ce pe altele cu valoare chiar mai mare le distrug. Si totusi ... interesul pentru un anume obiect ciudat, felul in care acesta este luat aproape cu veneratie, zdruncina teoria jafului.

" ... calaretul se apleca usor in sa, lua cutia aceea ciudata cu butoane si parghii si o tinu in maini pentru cateva momente, contempland-o parca."

Dupa "recuperarea" bizarului obiect si dupa isteria creata, cei patru calareti aparuti parca din Evul Mediu, pleaca, disparand in acelasi intuneric din Central Park, de unde si venisera.

Teroare. Panica. Furie. Neputinta. Fortele de ordine new-yorkeze se dovedisera infrante, insuficiente, iar acum, metropola simtea aciditatea umilintei. Speranta este pusa in FBI care se prezinta prompt la fata locului pentru a elucida misterul si a prinde calaretii anonimi. Misiunea ii revine lui Sean Reilly, care desi oripilat si contrariat de cele petrecute, ia cazul ca pe o provocare.

"Cu toate astea, era ceva ciudat in legatura cu scena din fata lui, ceva ce-l nedumerea."

"Podelele semanau cu un tablou reprezentand o scena apocaliptica in natura moarta: bucati de marmura, cioburi de sticla, pete de sange, toate constituindu-se in posibile indicii in care anchetatorii se puteau cufunda in voie pentru a emite apoi diverse teorii, dar care la fel de bine ar fi putut sa nu le ofere nimic relevant pentru rezolvarea misterului."

In timp ce New -York-ul fierbe de furie si isi pune in miscare toate fortele de ordine si tehnologia avansata, in Vatican, vestea atentatului de la muzeu are un altfel de impact, dar la fel de mare. Spre deosebire de ceilalti implicati in problema, cardinalul Mauro Brugnone intelege importanta disparitiei codificatorului – cel mai insigniafiant obiect de pe lista si totodata singurul care merita atentie.

"Din fericire, cei care stiau menirea legendara a codificatorului erau foarte putini chiar si aici, la Vatican."

"Cine pusese la cale furtul stia foarte bine ce cauta si trebuia oprit inainte ca secretul misteriosului dispozitiv sa fie dezvaluit lumii intregi."

Aflata in muzeu in seara fatidica, Tess Chaykin, fost arheolog de profesie, fusese atrasa si contrariata de obiectul care parea a nu-si avea locul printre atatea exponate de valoare. Acum, dupa ce pericolul trecuse, femeia nu-si putea scoate din cap momentul in care calaretul luase cu veneratie exact acel banal dispozitiv. Tess nu se poate abtine sa nu investigheze pe cont propriu despre ce este vorba.

"Conform brosurii, era denumit codificator rotor cu angrenaj multiplu. Descrierea mentiona ca era vorba despre un mecanism criptografic care data din secolul al XVI-lea."

Intrigata de furtul unui exponat fara o valoare prea mare si de cuvintele rostite aproape cu sacralitate de cel de-al patrulea cavaler – "Veritas vos liberabit"- Tess porneste pe urmele acestui adevar ascuns.

In spatele atacului de la Metropolitan este insa mai mult decat dorinta de innavutire. Secrete seculare pazite cu sfintenie sunt pe cale sa iasa la lumina, iar Reilly este nevoit sa accepte si altfel de rationamente in afara celor logice cu care este obisnuit. In drumul sau spre rezolvarea cazului controversat, acesta descopera ca face echipa buna cu Tess ale carei cunostinte istorice si religioase sunt un real ajutor. Nu se astepta insa ca doamna arheolog sa fie si o femeie incredibil de frumoasa si cu o incapatanare care ar starni si invidia unui catar.

"- Zau asa, Tess! Ce-a fost in capul tau cand te-ai apucat sa faci cercetari de una singura, sa cauti dovezi si indicii fara sa ceri ajutorul nimanui? La urma urmei, nici n-ar fi trebuit sa te bagi. Nu e de competenta ta si gata. E treaba mea sa alerg dupa suspecti.

- Ce, ti-e teama c-o sa va patez reputatia? Asta e? riposta ea zambind. Hai, recunoste ca de-asta ti-e teama!"

"Tess, iti inteleg curiozitatea, insa tu uiti ceva foarte important, si anume ca aici nu mai e vorba de provocari academice, de un simplu manuscris ... Avem de-a face cu o serie de crime si cu o ancheta federala."

Incepe astfel o calatorie prin tunelele obscure ale istoriei, prin tainele pe care Biserica le vrea cu orice pret departe de ochii si urechile curiosilor, prin timpuri vechi si timpuri moderne. Manuscrise codate cu maiestrie, teorii fantaziste, concluzii naucitoare, indoiala, teama, cutremurarea temeliilor crestinatatii, moartea ca masura suprema de ingropare a adevarului – romanul lui Raymond Khoury isi poarta cititorul prin vechi si nou, aducand trecutul in prezent si provocand la analiza.

"Un relicvar, o caseta. Ce secret ascundea ea oare pentru ca atatia oameni sa fie dispusi sa moara si sa ucida pentru a-l pastra?"

"Se credea ca misiunea lor e sacra, ca se afla in cautarea unui lucru minunat si nemaivazut care va mantui omenirea."

Am apreciat vasta documentare istorica a autorului si faptul ca a adus in discutie atat teorii cunoscute cat si unele extrem de controversate.

Pe urmele unei legende, bazata atat pe adevaruri istorice cat si pe idei inca nedemonstrate dar care ridica semne de intrebare, cartea fascineaza si tine cu sufletul la gura incercand sa zdrobeasca aparentele impuse de religie dar si sa patrunda in misterele istorice neelucidate.

Cum se va sfarsi calatoria? Cum vor coopera Reilly si Tess si care e secretul devastator al templierilor, veti afla luand parte la acest thriller halucinant ca capabil "sa zguduie intreaga lume din temelii asa cum n-a mai fost nicicand zguduita."

Nota obtinuta:
7 (2 voturi)
1225 vizite
Noteaza si tu acest articol:
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Postat de: Mara-Caloian-Maryliyn Marţi, 03 Mai 2016

Etichete pentru acest articol:

thriller istoric, carti, recenzii carti, ultimul templier, book review, citate carti



S-ar putea sa va intereseze si:

Un roman al iubirii, al timpului si al istoriei, Noaptea de Sanziene aduce in literatura [..]
citeste si comenteaza
Iubirea secreta a Annei Frank, de Ellen Feldman Anna Frank, fetita de la Auschwitz cu [..]
citeste si comenteaza
Predestinarea genetica – marsavie politica sau parte obscura a fiintei umane? La prima [..]
citeste si comenteaza
Mi-am cumparat de curand o carte la care am primit cadou inca una. Mare bucurie. Totusi, [..]
citeste si comenteaza

De acelasi autor:

Si lectura digitala ne surprinde placut, iar autorii romani opteaza pentru publicarea volumelor si [..]
citeste si comenteaza
Imaginea care valoreaza cat o mie de cuvinte este cautata cu aviditate de catre fotografi din toate [..]
citeste si comenteaza
O noua revista de literatura promite sa schimbe mentalitati si sa transforme lectura intr-un hobby [..]
citeste si comenteaza
Esti iubitor de cultura? Iata trei site-uri culturale care te vor fascina! [..]
citeste si comenteaza

comentarii:

Adauga comentariu

Care este varsta ta, cititoare a portalului www.femeiastie.ro?

  • - 10 ani
  • 11 - 14 ani
  • 15 - 18 ani
  • 19 - 24 ani
  • 25 - 30 ani
  • 31 - 35 ani
  • 36 - 40 ani
  • 41 - 45 ani
  • 46 - 50 ani
  • 50 + ani

vezi rezultate