Cultura si comunicare, de Jean Caune

cultura-comunicare

Cartea “Cultura si comunicare”, scrisa de Jean Caune propune o incursiune in cele doua domenii distincte – cultura si comunicare, dar identifica si legatura stranie dintre cultura si comunicare, autorul sustinand ca ele “formeaza un cuplu ciudat”.

 

Prima parte a cartii

Cartea incepe cu puncte de vedere teoretice referitoare la rolul limbajului in cultura, diferenta dintre limba si limbaj şi necesitatea apelului la cunostintele lingvistice enuntate de fondatorul lingvisticii contemporane, Ferdinand de Saussure.

Tot in acest capitol, autorul considera ca ar fi doua aspecte importante de retinut: primul se refera la faptul ca “omul asimileaza cultura prin limba”, iar al doilea se refera la faptul ca individul si societatea se determina reciproc prin limba. Doar cu ajutorul limbii poate fi descrisa societatea si descifrata cultura. In relatia dintre cultura si personalitate, accentul cade pe comportament, intrucat acesta constituie centrul functionarii culturii. Tot aici trebuie sa retinem diferenta dintre comunitate si societate, prima definindu-se prin legaturi afective puternice, iar cea de a doua, prin legaturi afective slabe. 

Ultima relatie de opozitie prezinta cultura cultivata si cultura de masa. Cultura cultivata este cea care considera gustul si cunoasterea ca fiind produsele cele mai elaborate concretizate in obiectul artistic. Cultura de masa, difuzata de mass-media, produce si difuzeaza produse ale caror destinatie este sa fie consumate ca orice alt obiect de consum.

In ultimul capitol din prima parte a cartii, intitulat “Intelegerea culturii. Semnificatia comunicarii”, autorul incearca sa stabileasca modalitatile de acces spre intelegerea culturii. Ideea interesanta pe care autorul o abordeaza este referitoare la opozitia intre explicare, ca mod de cunoastere a lumii fizice si intelegere, ca mod de a te pune in locul  altuia. Aceasta opozitie redeschide discutia despre demarcatia intre stiintele fizice si stiintele spiritului.

 

Partea a doua

In partea a doua a cartii, intitulata “Cultura ca mijloc de mediere”, autorul surprinde tipurile de cultura, modelele de functionare a culturii, interpretarea acesteia, dar si rolul artei si comunicarii in acest demers.

In capitolul “Cultura: relatie intre individ si lume”, autorul descrie semnele lipsei de unitate culturala resimtita in zilele noastre: alienarea prin munca, slabirea credintei in Dumnezeu, existenta unei culturi paralele cu viata si dezumanizarea. In capitolul “Cultura autentica/Cultura artificiala”, este evidentiata problema autenticitatii in plina destramare a culturii traditionale. Aspiratiile si interesele indivizilor sunt cele care stau la baza autenticitatii unei culturi. Pe de alta parte, este importanta si atitudinea fata de trecut, fata de institutii si fata de produsele artistice.

Globalizarea culturii care a avut loc in societatea contemporana, s-a produs in sensul saracirii continuturilor sale, multiplicarea bunurilor culturale fiind o pierdere de valori. Alaturi de comportamentul unidimensional apare si gandirea banalizata, in care dorinta si ideea sunt reduse la o simpla stare de lucruri.

Culturile difera si in functie de importanta pe care o acorda trecutului si viitorului. Chiar si modul de umplere a timpului difera de la o cultura la alta. Hall defineste cultura ca fiind un “mod de transmitere cu sens a informatiilor, supuse astfel selectiei si transformarii”. Culturile care iau nastere in urma comunicarii in context bogat se mentin durabile si rezistente la schimbari, spre deosebire de cele nascute in contexte sarace, care se schimba rapid si sunt extrem de vulnerabile.

Malraux vede cultura ca pe un mod de a conecta indivizii in jurul aceleiasi idei. Astfel, cultura a fost convocata pentru a asigura coerenta comunicarii globale.  Cultura poate fi etichetata in functie de caracterul sau operational (de ex. cultura bogata, cultura puternica etc.).

Un articol de: Alexandra Crisan

Nota obtinuta:
10 (3 voturi)
1471 vizite
Noteaza si tu acest articol:
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Postat de: Redactor-Colaborator Luni, 07 Decembrie 2015

Etichete pentru acest articol:

cultura, comunicare, carte, societate, comunitate



S-ar putea sa va intereseze si:

O carte are puterea de a a duce cititorul departe, pe alte taramuri, fara ca fizic sa [..]
citeste si comenteaza
Antic Exlibris este un anticariat foarte ordonat , cu volume din domenii extrem de [..]
citeste si comenteaza
"Nu-ti face griji pentru lucrurile pe care nu le poti controla. Acesta este secretul [..]
citeste si comenteaza
Printre pahare cu nebunie, pastile halucinogene si forme de arta prea abstracta, daca [..]
citeste si comenteaza

De acelasi autor:

Ce culori predomina in 2013? Anul acesta laitmotivul in materie de culori este neonul. Tendintele [..]
citeste si comenteaza
Ciclismul este un sport de performanta, dar nu numai. Se poate face ciclism si-n timpul liber. [..]
citeste si comenteaza
Dragostea aduce cu ea, atunci cand apare pe neasteptate in vietile noasre, trairi inimaginabile. [..]
citeste si comenteaza
Sunt numeroase metode de a lupta impotriva celulitei si de a-ti imbunatatii aspectul pielii. Cel [..]
citeste si comenteaza

comentarii:

Adauga comentariu

Care este varsta ta, cititoare a portalului www.femeiastie.ro?

  • - 10 ani
  • 11 - 14 ani
  • 15 - 18 ani
  • 19 - 24 ani
  • 25 - 30 ani
  • 31 - 35 ani
  • 36 - 40 ani
  • 41 - 45 ani
  • 46 - 50 ani
  • 50 + ani

vezi rezultate