Retete hrisca, sanatate in bucate pentru cei cu intoleranta la gluten

pfbd-gastronomie-retete-hrisca

Te-ai saturat de clasicul orez si aceleasi mancaruri pe baza de cartofi? Ai pana de idei in bucatarie si nimic nu iti mai satisfice papilele gustative? Cauti ceva nou si sa nu fie complicat? Iata alternative alimentelor prea mult consummate si rezolvarea problemelor din bucatarie: hrisca.

Hrisca, mai putin cunoscuta la noi,  umbla zvonul ca doar prin Bucovina este foarte populara la prepararean sarmalelor, este un aliment de baza in mancarurile traditionale de prin Rusia si Ucraina. Confundata de multe ori cu un tip de cereala din cauza aspectului de bobita maronie, semanand cu graul, in realitate  ea nu face parte din aceasta categorie, ci din cea a pseudocerealelor, insemnand ca ea nu contine gluten.

Ce contine hrisca?

Cu un continut mare de vitamine B (B1, B2, B3, B4, B5, B7), vitaminele E, K, dar si minerale importante (fier, potasiu, magneziu, calciu, cupru, zinc, molibden, fosfor, bor, seleniu), hrisca reprezinta o explozie de sanatate, iar pe langa aceasta veste minunata, este si accesibila oricui, fiind la indemana de cumparat in toate magazinele si de loc scumpa in raft..

Studiile au aratat ca persoanele care consuma  hrisca se simt mai satule dupa masa, pe termen mai lung decat dupa consumul de orez sau alte alimente consacrate in mancarurile noastre de zi cu zi. Aceasta saturatie pe termen mai lung favorizeaza scaderea consumului de alimente, nu ne mai atingem de gustarea dintre mese, rezultand in final un control extraordinar asupra greutatii, si de ce nu, chiar ajuta la pierderea ei. Bineinteles, este o binecuvantare pentru scaderea colesterolului si poate fi consumata fara nicio problema de persoanele bolnave de diabet. Astfel, prin reglarea grasimilor si zaharului din corp, duce la scaderea presiunii arteriale.

Dar poate vestea cea mai buna vine din partea unui raport  facut in urma unui studiu japonez, avand participant principal hrisca, realizat de catre doctorul Mitsuru Watanabe, care sustine ca hrisca este un puternic antioxidant, incetinand procesul de imbatranire.

 

Cum se poate gati, manca si folosi hrisca

Indiferent de cum alegem sa o consumam, aceasta trebuie mai intai fiarta. La o masura de hrisca, se pune doua masuri de apa cu un praf de sare si se fierbe la foc incet pana absoarbe tot lichidul, fara sa amestecam, asa evitam sa o facem zob. Timpul de fierbere este in general de 30-40 de minute.

 

Reteta cu hrisca

Tocanita  - Caliti o ceapa in ulei de masline, adaugati morcov dat pe razatoare si ardei tocat marunt, colorati mancarea cu rosii taiate sau o lingura de bulion, asezonati cu sare, piper si foi de dafin, adaugati bucatele de piept de pui  si lasati sa fiarba, iar la sfarsit, cand totul este gata, adaugati hrisca prefiarta, adaugati un pic de cimbru pentru un plus de aroma si serviti dupa cateva minute, asa au timp ingredientele sa se imbine.

In iaurt – Dimineata la micul dejun, si nu numai, ci la pauza de iaurt daca aveti obiceiul sa il consumati intre mese,  adaugati o lingura de hrisca pentru un surplus de gust si sanatate.

Pe post de desert - Cu lapte si miere, cum ar fi laptele cu orez. Este delicios ca desert, iar daca doriti sa mergeti mai departe cu hrisca pe post de fel dulce, puteti amesteca intr-un blender hrisca cu lapte, miere, banane, practic orice mix de fructe proaspete si uscate  si sa creati o budinca.

In supe si ciorbe – Poate inlocui cu usurinta orezul.

Presarata in salate.

Macinata, faina de hrisca este un inlocuitor extraordinar in produsele de panificatie si patiserie.

 

Acestea sunt doar cateva idei pentru prepararea ei, ea fiind folosita si la gatirea chiftelutelor cu linte, ciorba de rosii cu hrisca, coliva, in combinatii cu ciuperci si nenumarate legume.

Este un aliment extraordinar in orice bucatarie si fiecare gospodina ar trebui sa o incerce macar o data. Gatita corect, ea aduce pe langa gustul extraordinar si deosebit, sanatatea in bucate! 

Photo by: prixabay.com

Nota obtinuta:
10 (2 voturi)
226 vizite
Noteaza si tu acest articol:
10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Postat de: Luisa-Stefan Luni, 09 Aprilie 2018

Etichete pentru acest articol:

retete hrisca, retete fara gluten, beneficii hrisca, antooxidanti


S-ar putea sa va intereseze si:

Pentru foarte multe persoane micul dejun inseamna o cana cu cafea, un pahar cu apa, o [..]
citeste si comenteaza
Pastele nu ingrasa! Acestea sunt recomandate chiar si de nutritionisti, in diferite diete [..]
citeste si comenteaza
Depozitulderetete.ro este micul tau ajutor secret in bucatarie, la cumparaturi, dar si [..]
citeste si comenteaza
Vremea frumoasa este perfecta pentru un picnic sau un gratar la munte sau la padure cu [..]
citeste si comenteaza

De acelasi autor:

Voluntariatul sau munca pro bono a ajuns in ultimii ani sa nu mai fie o notiune straina pentru [..]
citeste si comenteaza
Supa de linte, o delicatesa extraodinara ce isi are originea in Orienul Mijlociu, vine astazi in [..]
citeste si comenteaza
Se zice ca haina face pe om si nimic nu poate sa fie mai adevarat. O prezenta impecabila, pe langa [..]
citeste si comenteaza
“Stii, aseara cand te tineam in brate am avut un moment maxim de nepasare si am avut o epifanie. [..]
citeste si comenteaza

comentarii:

Adauga comentariu

Care este varsta ta, cititoare a portalului www.femeiastie.ro?

  • - 10 ani
  • 11 - 14 ani
  • 15 - 18 ani
  • 19 - 24 ani
  • 25 - 30 ani
  • 31 - 35 ani
  • 36 - 40 ani
  • 41 - 45 ani
  • 46 - 50 ani
  • 50 + ani

vezi rezultate